De Steenstraat, de Stationsweg, de kruising van het Rapenburg en de Prinsessekade. De Morsweg en de Rijnzichtbrug. En niet te vergeten: de rotonde bij de Haagse Schouwweg – Ommedijkseweg.
Het zijn allemaal plekken in de stad die gevaarlijk zijn. Waar fietsers en voetgangers in de knel zitten. Waar het niet overzichtelijk is en waar Leidenaren zich al lang aan ergeren. En al heel vaak hebben we hier in de gemeenteraad aandacht voor gevraagd. Al deze plekken wachten al erg lang op oplossingen.
En die oplossingen, die zijn er nu. De gemeenteraad neemt er naar verwachting binnenkort een besluit over. Want door op een aantal plekken in de stad wegen af te sluiten voor doorgaand autoverkeer ontstaan vele voordelen om onze binnenstad en wijken te verbeteren. Er is een plan om de stad een stuk veiliger voor voetgangers en fietsers te maken. En niet alleen veiliger: straten, wegen en kruispunten worden ook flink groener en mooier. Wat we gaan doen is samen te vatten als één grote investering in de leefbaarheid van onze straten en buurten.
Wat is het plan?
Eén van de oplossingen is de Rijnzichtbrug (de brug tussen Morsweg en Haagweg) en de Turfmarktbrug worden afgesloten voor doorgaand autoverkeer. Daar wordt de Morsweg een stuk rustiger, veiliger en schoner van (want veel minder uitlaatgassen). De file die er nu bijna dagelijks staat, wordt verleden tijd. Verder wordt de Stationsweg en Steenstraat busvrij gemaakt. De bussen die eerst via de Steenstraat reden, gaan rijden via de Morsssingel, Morsweg en het Noordeinde.
Daarmee kan het gebied tussen station en binnenstad flink opgeknapt worden, net als de kruising van het Rapenburg met de Prinsessekade. En ook bij de Stevenshof, de dr. Lelylaan en de Plesmanlaan worden kruisingen veiliger gemaakt en opgeknapt. En dus ook de rotonde bij de Haagse Schouwweg – Stevenshofdreef, een van de gevaarlijkste plekken in onze stad om te fietsen.
Namens de Partij van de Arbeid ben ik dan ook blij dat dit plan er ligt. Want bij veel punten hebben we jarenlang aangedrongen op actie. Wil je het volledige plan zien? Klik hier.
Bereikbaarheid met de bus
Bij de eerste bespreking van dit plan in de gemeenteraad heb ik erop aangedrongen om uit te zoeken of een extra bushalte bij Noordeinde-Rapenburg mogelijk is. Omdat de bus anders gaat rijden, vervalt de halte op de Prinsessekade en wordt voorgesteld om een halte bij de Morspoort toe te voegen. Om te zorgen dat het gebied bij het Rapenburg ook voor busreizigers goed bereikbaar blijft, moet daar wat ons betreft een bushalte bij komen. De gemeente heeft toegezegd om dit te onderzoeken.
Voetgangers en fietsers
Verder wil ik graag dat de gemeente bij het uitwerken van de plannen heel goed kijkt naar de veiligheid van de voetganger in het gebied tussen Prinsessekade en Stationsweg. In de nieuwe situatie rijden er bijna geen auto’s (alleen bestemmingsverkeer) meer en is de gemeente daarom van plan om er een pleinachtige situatie van te maken.
Dat kan voor voetgangers erg onrustig zijn. Fietsers zullen het gebied namelijk gebruiken om zo snel mogelijk naar het station of van het station naar (bijvoorbeeld) de Breestraat te komen. Daarom heb ik een voorstel (motie) geschreven waarin ik de gemeente vraag om in de uitwerking van de plannen heel goed te kijken hoe voetgangers en fietsers van elkaar gescheiden blijven.
Tot slot
Op 13 juni wordt dit plan besproken in de gemeenteraad. Dan wordt er ook over gestemd. Heb je hier vragen over? Wil je er wat over kwijt? Neem contact met me op: Marc Newsome – PvdA Leiden
Check ook deze pagina met veelgestelde vragen
Hieronder vind je nog enkele schetsen van hoe de plannen eruit kunnen gaan zien. Let op: ze zijn wat geromantiseerd. In het gebied rond de Beestenmarkt rijden bijvoorbeeld veel meer fietsen dan hier afgebeeld staan.