✅ Resultaat! Plan om GHB-gebruik terug te dringen

Door Marc Newsome op 12 augustus 2024

Er moet een plan komen hoe we het GHB-gebruik in Leiden kunnen verminderen en de gemeente moet in kaart brengen hoe groot de problematiek nu is. Dat is – in het kort – de strekking van een motie die we bij de laatste gemeenteraadsvergadering voor de zomer indienden.

Want GHB is een heel verslavende en ernstig verstorende drugs. In gesprek met De Binnenvest (de maatschappelijke opvang in Leiden) hoorden fractiegenoot Bo en ik hoe ernstig het gebruik van deze drugs is voor de veiligheid van de medewerkers van de Binnenvest en de tijdelijke bewoners. En wie eenmaal GHB-gebruiker is, komt er maar moeilijk vanaf. Sterker nog: wie af wil kicken, moet ook (steeds minder) blijven gebruiken. Anders kan je lichaam daar heel verkeerd op reageren.

Strafbaar
Het gebruik en bezit van de drug GHB is strafbaar, maar wordt waarschijnlijk massaal overtreden en is moeilijk te handhaven. Want GHB wordt gemaakt van spullen die in de supermarkt te koop zijn, is goedkoop en makkelijk verkrijgbaar.

Aanpak
Leiden heeft nog geen beleid om mensen te helpen die GHB gebruiken en ook nog geen aanpak om te voorkomen dat mensen GHB gaan gebruiken. Daarom hebben we in de gemeenteraad voorgesteld om  te kijken of de aanpak van het Trimbos-instituut toegepast kan worden in Leiden.

Er is namelijk een aantal gemeenten die met deze aanpak al succes hebben geboekt. Concreet is het verzoek in de motie om in kaart te brengen hoe groot de GHB problematiek in Leiden is en mogelijkheden op een rijtje te zetten om het gebruik van GHB in Leiden te verminderen. Aan het einde van het jaar krijgen we daar een terugkoppeling op van de gemeente.

Wil je de motie zien? Check hier.
Heb je vragen of wil je hierover in gesprek? Neem contact met me op. Dit zijn mijn contactgegevens.

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben de fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Het is een grote eer om gemeenteraadslid te zijn voor de stad waar ik zo van houd. Leiden is een prachtige stad en ik ben telkens weer onder de indruk van de manier waarop Leidenaren voor elkaar opkomen

Meer over Marc Newsome