Aan de slag met verplaatsbaar groen

Door Marc Newsome op 13 november 2022

Sommige pleinen of open plekken in onze stad zijn nog steeds versteend. Wat zou het mooi zijn als we ook die plekken gaan vergroenen. De stad wordt er mooier van en het is fijn voor de mensen die dichtbij die nu versteende plekken wonen. Als we die plekken groen maken, krijgen mensen er een fijnere plek bij om te spelen en ontspannen. Afgelopen week werd een voorstel van PvdA, GroenLinks, D66 en SVL hierover aangenomen.

Denk bijvoorbeeld aan het Arsenaalplein. Al jarenlang een sleetse plek in onze stad. Echt een plein dat een opknapbeurt verdient. Toch gebeurd dat nu niet. Naast het Arsenaalplein wordt over een aantal jaar de Humanities Campus ontwikkeld en de gedachte is dat het Arsenaalplein dan pas heringericht kan worden.

Of neem de Lammermarkt. Op zich een mooi plein in de stad, maar met erg veel stenen. Dat komt omdat de Lammermarkt soms gebruikt voor evenementen en een keer per jaar nodig is voor de 3 October Kermis. De kermis en evenementen staan verdere vergroening in de weg. Zonde, want in de zomer kan het aardig warm zijn op het plein.

Verplaatsbaar groen

Daarom kwam ik, samen met GroenLinks, met het idee om aan de slag te gaan met verplaatsbaar groen: bloembakken, moestuinbakken, boombakken en misschien zelfs wel water- en zandbakken voor de kinderen. Wat zou het fijn zijn als we plekken zoals het Arsenaalplein en de Lammermarkt op die manier tijdelijk kunnen vergoenen.

We vroegen het college om dit te onderzoeken en te kijken of een piot met verplaatsbaar groen mogelijk is op het Arsenaalplein. Als het mogelijk is, zetten we een flink aantal bakken neer op het Arsenaalplein, met bloemen, groente- en kruidenplanten en bomen.

Het plein zal ervan opknappen en buurtbewoners zullen het plein daardoor meer gebruiken. Misschien zullen ze zelfs de bakken willen onderhouden. Kinderen kunnen spelen op het plein met het water en zand en moeders en vaders kunnen ontspannen en elkaar ontmoeten op het plein. Bijkomend voordeel: het Arsenaalplein ligt op de Singelparkroute, dus ook die knapt er meteen van op!

En wanneer er gebouwd gaat worden aan de nieuwe Humanities Campus op en naast het Arsenaalplein, reizen de bakken wat ons betreft weer door. Naar een volgende plek die vergroening verdient. Misschien wel de Lammermarkt. Of de Beestenmarkt. Of het Vijf Meiplein. Er zijn nog zoveel plekken die groener kunnen worden…

Heb je tips en/of ideeën hierover of over iets anders? Laat het me gerust via https://leiden.pvda.nl/wieiswie/marc-newsome/

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome

Waar ben je naar op zoek?