Vraag en antwoord bij bericht: ‘Aanpakken onveilige kruispunten’

Door Marc Newsome op 8 juni 2024

De Steenstraat, de Stationsweg, de kruising van het Rapenburg en de Prinsessekade. De Morsweg en de Rijnzichtbrug. En niet te vergeten: de rotonde bij de Haagse Schouwweg – Ommedijkseweg. Het zijn allemaal plekken in de stad die gevaarlijk zijn. Waar fietsers en voetgangers in de knel zitten. Waar het niet overzichtelijk is en waar Leidenaren zich al lang aan ergeren. En al heel vaak hebben we hier in de gemeenteraad aandacht voor gevraagd. Al deze plekken wachten al erg lang op oplossingen.

En die oplossingen die zijn er nu. Bekijk hier het bericht over wat de plannen zijn
Op deze pagina hebben we de meest gestelde vragen en antwoorden opgeschreven.

Wil je meer weten? Wil je wat kwijt over dit project? Neem contact met me op: Marc Newsome – PvdA Leiden

Is met deze plannen de binnenstad onbereikbaar geworden voor de auto?
De plannen zorgen ervoor dat de binnenstad niet meer auto-doorkruisbaar is. Wie met de auto naar de binnenstad wil, kan dat nog steeds doen. Parkeer in een van de garages, de kortparkeerplekken op straat of parkeer op straat met behulp van een parkeerkaart voor gehandicapten.

Klopt het dat de bereikbaarheid met de bus naar de stad door deze plannen verslechtert?
De gemeente heeft met een verkeerssimulatie berekend wat de lengte van een busrit vanaf het station naar de Breestraat is. In de nieuwe situatie kost het waarschijnlijk 20 seconden meer. De nieuwe route is echter een route met veel minder obstakels-conflicten dan op de route via de Steenstraat. Bovendien doet de gemeente, o.a. op initiatief van de PvdA, extra onderzoek naar een bushalte extra in het gebied Rapenburg-Noordeinde.

Binnenkort gaat een andere vervoerder de Leidse busdiensten verzorgen. Qbuzz neemt het over van Arriva. Wisten zij van deze plannen af?
Jazeker! In de aanbesteding (door de provincie gedaan) stond beschreven dat Leiden mogelijk de busroutes zou gaan wijzigen. De nieuwe vervoerder wist dit dus al vanaf het begin. Wist je overigens dat zij er ook voor gaan zorgen dat de Leidse wijken beter ontsloten worden? Daarom hebben alle wijken in Leiden tot einde dienst voortaan minimaal elk half uur een verbinding en alle stadslijnen bedienen zowel het station als het centrum, het centrum is zo vanuit alle wijken rechtstreeks bereikbaar.

Komt er een stukje gracht terug op het Kort Rapenburg?
Ja, de gemeente doet onderzoek naar of het Kort Rapenburg opengemaakt kan worden. Het Kort Rapenburg is eigenlijk een brug / overdekt stuk weg. Er zit nog water onder. In het onderzoek kijkt de gemeente of er water terug komt en ook of dat doorvaarbaar kan worden gemaakt.

Op welke manier worden inwoners, belangengroepen en – organisaties mee genomen en op de hoogte gehouden van deze plannen?
Per project komt er een participatieplan waarin dit staat toegelicht, met het recent vastgestelde participatiebeleid als vertrekpunt. De intensiteit verschilt per locatie.

Wat is de planning van deze plannen?

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben de fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Het is een grote eer om gemeenteraadslid te zijn voor de stad waar ik zo van houd. Leiden is een prachtige stad en ik ben telkens weer onder de indruk van de manier waarop Leidenaren voor elkaar opkomen

Meer over Marc Newsome