Werk voor mensen die een steuntje in de rug nodig hebben.

Door Esmee van Meer op 3 juni 2024

Het kan je zomaar overkomen: na een moeilijke gebeurtenis is het lastig weer met werk te beginnen. Of je hebt bijvoorbeeld fysieke of psychische problemen waardoor je niet zomaar 40 uur ergens aan de slag kan. Je hoeft ons bij de Partij van de Arbeid natuurlijk niet te vertellen dat werk ontzettend belangrijk is voor mensen. Niet alleen als inkomen, maar ook als zingeving, voor je eigenwaarde en je persoonlijke ontwikkeling. Afgelopen woensdag was ik bij het Open Huis van DZB Leiden. DZB Leiden helpt mensen die extra steun nodig hebben om een baan te vinden die bij hen past. Dit kan bijvoorbeeld komen door een lichamelijke of geestelijke beperking, een langdurige werkloosheid, of omdat ze nieuw zijn in Nederland.

Ik word er altijd heel trots van als ik langsga bij DZB Leiden. Op allerlei manieren richt DZB zich op het bieden van werk en ondersteuning aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat doen ze bijvoorbeeld door werkplekken te bieden binnen DZB Leiden zelf, mensen te begeleiden en te trainen, samen te werken met bedrijven en ondersteuning op maat te bieden.

Bij het Open Huis ging ik “Op bezoek bij” de Schoonmaak. Daar kreeg ik een verhaal te horen van Sandra, voorvrouw Schoonmaak. Ze vertelde over hoe ze collega’s in kleine stapjes vooruit helpt, maar ook hoe sommige mensen ontzettend weinig zelfvertrouwen hadden. Zij kon al het verschil maken door hen gewoon simpelweg een complimentje te geven. Bij DZB wordt vervolgens altijd gekeken naar wat iemand nodig heeft- en zo vanzelfsprekend is dat natuurlijk niet voor een werkplek. Het was vooral mooi om te horen met hoeveel toewijding ze mensen verder helpt, wat niet altijd eenvoudig is. Je kan meer over haar lezen via dit artikel: https://www.dzb.nl/sandra/

Als PvdA vinden we het goed dat we in Leiden zoveel aandacht besteden aan het helpen van mensen die net een steuntje in de rug nodig hebben bij het zoeken naar werk. Werk kan zoveel voor iemand betekenen: niet alleen je inkomen voor dagelijks kosten, maar ook sociaal contact, persoonlijke ontwikkeling en een gevoel van zingeving.

In de gemeenteraad bespreken we dit jaar ook het beleidsplan Werk en Participatie, waarbij we doorpraten over de manieren waarop de gemeente mensen helpt om werk of dagbesteding te vinden. Daarin doen we al heel veel, maar er is altijd verbetering mogelijk natuurlijk. Daarnaast ontvingen we afgelopen week een brief van de wethouder over de Toekomstvisie van DZB Leiden 2030. Daarin staat o.a. dat DZB werkt aan het zoeken van samenwerking met marktpartijen in de vorm van publiek-private samenwerking en de ontwikkelfunctie verder uitbouwt om werkzoekenden met en afstand tot de arbeidsmarkt goed te kunnen begeleiden naar werk bij reguliere werkgevers.

Bij het werkbezoek sprak ik ook OR-leden van DZB aan. Zij benaderden ons een tijd geleden over werknemers die geldproblemen hebben en als raadsleden waren we eerder het gesprek met hen aangegaan. Inmiddels is via bedrijfsmaatschappelijk werk van DZB Leiden en allerlei initiatieven zoveel mogelijk geprobeerd om mensen te kunnen helpen. Al zou het natuurlijk nog beter zijn als het minimumloon daadwerkelijk wordt verhoogd.

We houden de ontwikkelingen goed in de gaten en kijken uit naar de bespreking van het beleidsplan Werk en Participatie dit najaar.

Esmee van Meer

Mijn naam is Esmee van Meer. Ik ben geboren in de Flevopolder en woon sinds 2014 in Leiden. In mijn ogen verdient iedereen een goede basis en mogen de opleiding van je ouders, de buurt waar je bent geboren of wie je bent niet bepalen hoe groot je kansen zijn om je plek te vinden

Meer over Esmee van Meer