💙Wmo-indicatie voor onbepaalde tijd.

Door Bo Lemmens op 16 juni 2024

Ouderen die huishoudelijke hulp nodig hebben, cliënten die afhankelijk zijn van een rolstoel. Van veel wmo-indicaties is duidelijk dat ze in de toekomst niet afgeschaald gaan worden,  terwijl periodiek opnieuw de ondersteuning aangevraagd moet worden met bewijslast dat je een chronische aandoening, ondersteuning nodig hebt. Daarom hebben we ons ingespannen om ervoor te zorgen dat Leidenaren aanspraak kunnen maken op een indicatie met onbepaalde tijd! Met succes, want vanaf 2025 start de gemeente Leiden met de afgifte van wmo-indicaties voor onbepaalde tijd bij nieuwe cliënten en herindicaties.

Voordelen van een wmo-indicatie voor onbepaalde tijd
Iedere keer opnieuw moeten aantonen dat je wmo-ondersteuning nodig hebt, terwijl je een chronische aandoening hebt en je situatie niet is veranderd, veroorzaakt onrust en vermindert het vertrouwen in de overheid. Een indicatie voor onbepaalde tijd zou cliënten de geruststelling geven dat ze zich geen zorgen hoeven te maken over het tijdig indienen van een heraanvraag. Dit zorgt voor rust en toont aan dat de gemeente vanuit vertrouwen werkt. Dit beeld wordt bevestigd in gesprekken met ervaringsdeskundigen. Zij vertellen bijvoorbeeld dat, hoewel hun situatie al bekend is, goed is vastgelegd en niet is veranderd of zal veranderen, de periodieke aanvraag hen steeds weer confronteert met hun beperkingen. Tot slot vermindert dit de administratieve last aanzienlijk, zowel voor de cliënt als voor de gemeente.

Wettelijke kaders
In de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) ligt de nadruk op ‘maatwerk’, ook als het gaat om de duur van een maatwerkvoorziening. Daarom zijn er in de Wmo geen regels vastgelegd over de maximale duur van een indicatie. Gemeenten zijn echter wel verplicht om periodiek heronderzoek uit te voeren om te beoordelen of de toegekende maatwerkvoorziening nog steeds voldoende ondersteuning biedt aan de inwoner. Zo’n evaluatie kan plaatsvinden wanneer een indicatie afloopt (en mogelijk verlengd moet worden) of door een periodiek onderzoek op een willekeurig moment tijdens de looptijd van de indicatie. De gemeente beoordeelt dan of de ondersteuning nog steeds nodig en passend is.

Contact of meer informatie?
Zijn er zaken die jij wil agenderen over het sociaal domein? Of wil je graag meepraten over deze thema’s? Neem dan contact met me op via [email protected]. Zo kunnen we één-op-één spreken erover, of kun je lid worden van de themacommissie Sociaal Domein. Je inbreng wordt zeer gewaardeerd! Wil je meer lezen over dit specifieke onderwerp, klik dan op hier om de brief van wethouder Julius Terpstra te lezen betreffende het door ons aangevraagde onderzoek onderzoek.

Bo Lemmens

Mijn naam is Bo Lemmens, vicefractievoorzitter en raadslid van de PvdA Leiden. Ooit ben ik voor de liefde naar Leiden verhuisd en zo werd ik ook verliefd op deze stad die mij veel heeft mogen brengen. Met veel trots en plezier zet ik mij daarom in voor deze stad. Mijn portefeuille in de raad is

Meer over Bo Lemmens