✅ Resultaat voor de cultuur

Door Marc Newsome op 12 juli 2024

Onlangs werd de Kaderbrief besproken. Een overzicht van de plannen en financiën van de gemeente voor dit jaar en de komende drie jaar. Daar bereikte de Partij van de Arbeid een aantal resultaten voor de cultuur. Ik noem ze hieronder.

Aan het werk voor beleid voor makersbeleid
Leiden is de stad waar Rembrandt geboren is. En in onze stad moet ook de nieuwe Rembrandt kunnen opstaan. De stad moet nieuw talent omarmen, op weg helpen en een plek bieden om te kunnen bloeien. Want kunst en cultuur brengt de stad veel. Niet alleen in economische zin of omdat het voor bezoekers van de stad leuk is. Nee, vooral omdat cultuur mensen kan verrassen, ons in verbinding met elkaar brengt en ons iets kan leren.

We zeggen vaak hoe belangrijk we het vinden dat er kunstenaars, dansers en andere podiumdieren een plek kunnen hebben in onze stad en een goed inkomen kunnen opbouwen. Maar toch lukt het ons nog niet om beleid voor deze makers op papier te zetten. Daarom diende de Partij van de Arbeid een voorstel in waarin we de gemeente vragen om huisvesting (ateliers en andere werkplekken) te blijven zoeken voor culturele makers en creatievelingen. Denk aan het Gravensteen en bij voorbeeld aan het pand in de Hazewindsteeg (nu er nog geen definitief toekomstplan ligt). Ook willen dat de gemeente een broedplaatsconvenant sluit (met Nieuwplaatz, de Kaasmarktschool, Haagweg 4 en andere plekken in de stad) en een handelingsperspectief maakt met een overzicht van knoppen en instrumenten waaraan de raad kan draaien om makers beter te ondersteunen.

Lees het voorstel hier

Beelden in Leiden
Kunst en cultuur zijn van iedereen en het mooie is dat iedereen er een mening over heeft. En of je kunst nu mooi of lelijk vindt, het zet je altijd aan het denken en het levert mooie gesprekken met anderen op. Dat zie je goed terug bij de jaarlijkse beeldententoonstelling ‘Beelden in Leiden’ op de Hooglandse Kerkgracht.

Maar omdat zij het financieel moeilijk hebben, dreigde de editie van volgend jaar niet georganiseerd te kunnen worden. De Partij van de Arbeid wil Beelden in Leiden niet verloren laten gaan en daarom zorgden we voor een voorstel waarmee ze voor één jaar extra geholpen worden.Met heel weinig subsidie doet beelden in Leiden namelijk ontzettend veel. Gratis cultuur bieden aan de stad, makers een kans bieden en bezoekers naar de stad trekken.

Bekijk het voorstel hier

Volkshuis voor iedereen
In 2025 stopt BplusC waarschijnlijk met het gebruiken van het Volkshuis. Tijd om een nieuw plan voor het Volkshuis te verzinnen dus. Daar dienden we een voorstel voor in. Voor veel oudere Leidenaren is het Volkshuis namelijk een bekende plek. Voordat BplusC er gebruik van maakte, was het een plek waar Leidenaren naar toe konden en allerlei activiteiten georganiseerd werden.

Alle activiteiten hadden in die tijd één rode lijn: namelijk dat ze Leidenaren stimuleerden om zichzelf te ontwikkelen. Met een voorstel legden we het tijdspad vast voor een nieuw Volkshuis. Daarnaast hebben we uitgesproken dat er eerst een plan voor verhuur van het gebouw moet komen (zodat de gemeente eigenaar blijft) en dat dan pas naar verkoop wordt gekeken. De Partij van de Arbeid zal in elk geval niet simpel voor verkoop kiezen, omdat we het belangrijk vinden dat beeldbepalende panden in de stad in handen blijven van ons allemaal, van de gemeenschap.

Ik hoop dat er een mooie nieuwe invulling voor het Volkshuis komt. Een plek waar Leidenaren graag komen en die inspirerend is. Waar bijzondere ontmoetingen zijn en kruisbestuiving tussen Leidenaren. Waar mensen elkaar ontmoeten en waar nieuwe samenwerkingen ontstaan. Een écht Volkshuis, voor alle Leidenaren dat bruist.

Lees het voorstel hier

Een nieuwe bibliotheek – de moderne ontmoetingsplek voor de stad
De bibliotheek is een magische plek en dat is te zien aan kinderen. Bij BplusC in de Nieuwstraat is de robot hun vriend en het grote gebouw een ontdekking. Maar tegelijkertijd zien we ook dat kinderen in het huidige gebouw moeilijk zijn weg tussen de jeugdboeken vindt. Er staan emmertjes als het regent en wanneer er activiteiten geprogrammeerd zijn, merken we ook dat er veel beter kan in de techniek en faciliteiten.

Daarom was het al lange tijd heel nodig dat de bibliotheek verandert in een ontmoetingsplek van deze tijd. Dat het gebouw opgeknapt wordt. Zodat het een gebouw wordt waar alle Leidenaren naar binnen worden getrokken en waar ze verrassende dingen ontdekken. Jarenlang heeft de Partij van de Arbeid hierop aangedrongen.

En dat gaan we dan nu ook echt doen: in de raadsvergadering over de Kaderbrief 2024-2028 heeft de gemeenteraad besloten dat de bibliotheek een ingrijpende verbouwing krijgt van circa 20 miljoen. Na een eerdere procedure waar de gemeenteraad wensen voor de nieuwe bibliotheek aan de gemeente doorgaf, zijn nu de financiën ook geregeld.

Lees ook:

Vragen, opmerkingen?
Wil je meepraten over het cultureel beleid van de gemeente? Heb je vragen of opmerkingen? Neem contact met me op. Klik hier

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben de fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Het is een grote eer om gemeenteraadslid te zijn voor de stad waar ik zo van houd. Leiden is een prachtige stad en ik ben telkens weer onder de indruk van de manier waarop Leidenaren voor elkaar opkomen

Meer over Marc Newsome