✅ Mooi nieuws over de bibliotheek!

Door Marc Newsome op 20 maart 2024

Binnenkort besluit de gemeenteraad over de verbouwing van de bibliotheek aan de Nieuwstraat. De centrumlocatie van BplusC is al jaren toe aan een flinke opknapbeurt en namens de Partij van de Arbeid vraag ik daar al enige tijd aandacht voor. Nog voor de zomer neemt de gemeenteraad een besluit over hoe de nieuwe centrumvestiging van BplusC er uit gaat zien.

Die verbouwing is hard nodig voor een bibliotheek van deze tijd. De bieb moet namelijk een plek zijn waar Leidenaren graag willen komen en waar onverwachte ontmoetingen en verrassingen kunnen plaatsvinden. Maar minstens net zo belangrijk: de bieb moet een plek zijn waar taallessen kunnen plaatsvinden, waar Leidenaren kunnen studeren, lezen en werken, waar mensen informatie kunnen vragen over hun belastingaangifte of DigiD en waar allerlei activiteiten plaatsvinden. De bibliotheek moet een fijne én veilige plek in de stad zijn, waar je graag naartoe gaat!

Verschillende opties
Omdat er zo’n veertig jaar nauwelijks geïnvesteerd is in BplusC is de verbouwing een flinke klus. Op verzoek van de gemeenteraad zijn er drie opties uitgezocht. Ik noem ze hieronder kort:

• Simpele opknapbeurt (circa 10 miljoen): al het achterstallig onderhoud wordt uitgevoerd en de asbest die in het pand zit wordt verwijderd. De bibliotheek blijft na de verbouwing sterk lijken op hoe het er nu uitziet.
  • Moderne bibliotheek I: de bibliotheek krijgt een nieuwe indeling en inrichting, er wordt flink opgeknapt en verbouwd en het gebouw wordt verduurzaamd. De bibliotheek kan in deze variant de ‘huiskamer van de stad’ worden’.
  • Moderne bibliotheek II: naast alles dat in de vorige variant zit, wordt het gebouw flink veel duurzamer gemaakt. Denk aan sedumdaken, aardwarmte, zonnepanelen en regenwateropvang

Extra kans: bij het onderzoek heeft de gemeente een extra kans ontdekt. In de laatste varianten (waar de bibliotheek stevig verbouwd wordt) is er namelijk de mogelijkheid om een fietsenkelder voor 700 fietsen uit te graven. Met ruim 800.000 bezoekers per jaar én een plek direct naast het hart van de binnenstad zou dat een mooie oplossing kunnen zijn en een oplossing voor de lading fietsen die nu elke dag op straat voor het pand geparkeerd staat.

En ook de wijken

Voor de zomer besluit de gemeenteraad welke verbouwing het gaat worden. Ik ben in elk geval trots en blij dat we eindelijk een stap dichter bij een nieuwe, mooie bibliotheek zijn. En er is meer mooi nieuws. Eerder werd al bekend dat de wijkvestiging in de Stevenshof wordt opgeknapt. Die verbouwing start binnenkort. Onlangs is ook bekend geworden dat de bibliotheek op het Kooiplein een opknapbeurt krijgt. Heel belangrijk, want niet voor elke Leidenaar is het centrum dichtbij of bereikbaar en dan is het fijn dat je een bibliotheek (als huiskamer van de buurt) om de hoek hebt.

Wil je meer weten? Of in gesprek over de bibliotheek? Neem contact met me op via deze link: Marc Newsome – PvdA Leiden

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome