PvdA zet zich in voor Leidse zaalsporters

Door Martijn Otten op 27 oktober 2023

Op 7 oktober werd het nieuwe Sportcomplex 1574 met twee sporthallen feestelijk geopend. Deze sporthallen vervangen de Vijf Meihal uit 1967 en de Drie Octoberhal uit 1985. Daarmee krijgen de zaalsporters na jarenlange discussies eindelijk een prachtige nieuwe, moderne en duurzame accommodatie. Maar het betekent ook dat het enorme tekort aan ruimte voor zaalsporters nog niet wordt opgelost. Daarom heeft raadslid Martijn Otten zich daar de afgelopen maand meermaals voor ingezet.

Allereerst ben ik heel blij dat het gelukt is om de Vijf Meihal een jaar langer open te houden en de zaalhockeyers van LHC Roomburg zijn hier heel blij mee. In juli diende ik samen met VVD en PS een voorstel in om die hal nog een jaar open te houden, omdat het nog niet gesloopt hoefde te worden, en het is mooi dat we zo in ieder geval voor een jaar meer ruimte creëren. We waren daarbij wel verbaasd dat basketbalvereniging BS Leiden hier geen plek in gaat krijgen. Zij hadden gevraagd om 15 extra trainingen van 1,5 uur waar nu in Leiden geen plek voor is, maar hier wordt niet voor gekozen, omdat het geen structurele oplossing biedt en het moeilijker in het beheer is als er meerdere partijen zijn. De motie was in juli wel ingediend om juist ook voor deze club een tijdelijke oplossing te bieden en ik had het dus niet gek gevonden als zij hier ook deels gebruik van hadden kunnen maken. Ik heb daarom de wethouder opgeroepen om met een oplossing te komen voor het grote tekort aan ruimte bij BS Leiden.

3 Octoberhal

Op 13 oktober voerden we daarnaast een belangrijk debat over Sportpark de Mors en de 3 Octoberhal. Ik ben heel blij dat er eindelijk een plan ligt om sportpark de Mors op te knappen. Voetbalclubs DoCoS en Sporting en rugbyvereniging DIOK wachten daar al jaren op. Met dit plan krijgen we onder meer een derde rugbyveld en komt er een skatepark. Mede doordat we vorig jaar bij het coalitieakkoord extra geld voor sport hebben vrijgemaakt, kunnen we deze grote investering nu doen. Ik heb wel mijn best gedaan om het plan nog beter te maken. Er waren drie scenario’s en het college koos daarbij voor de optie waarin de 3 Octoberhal gesloopt zou worden. Als PvdA dienden we samen met de VVD en Partij Sleutelstad een voorstel in om te kiezen voor een alternatief waarbij de 3 Octoberhal zou kunnen blijven staan en DIOK drie sportvelden naast elkaar zou krijgen, maar dit haalde helaas geen meerderheid.

Er is al jaren een groot tekort aan zaalruimte in Leiden. Basketbalvereniging BS Leiden zoekt nog voor ruim 20 uur aan trainingsruimte, handbalvereniging Saturnus moet naar Leidschendam om te trainen en badmintonvereniging BC Drive is na 50 jaar hun vaste clubavond kwijt. Ik vind het dan niet uit te leggen dat je een sporthal sloopt die nog prima tien jaar had meegekund. Gelukkig beseft iedereen wel dat er een extra sporthal nodig is en het college zoekt al naar een geschikte locatie hiervoor. Helaas duurt dit vaak jaren en het was fijn geweest om nu al een oplossing te hebben. Daarnaast was het alternatieve plan ook beter geweest voor DIOK en hadden zij sneller hun derde rugbyveld kunnen krijgen. Gelukkig is wel ons voorstel aangenomen om te proberen sneller het hoofdveld van DIOK op te gaan knappen en te vergroten.

Snel naar een extra sporthal

Inmiddels wordt er al wel gezocht naar een locatie voor een extra sporthal en we doen ons best om dat zo snel mogelijk te gaan realiseren. Daarvoor is het wel nodig dat we met elkaar duidelijke afspraken maken over onze uitgangspunten. Willen we dat elke Leidse zaalsportvereniging in Leiden kan sporten? Moet een club altijd kunnen trainen in een sportzaal of sporthal die de juiste hoogte heeft en voorzieningen die nodig zijn voor deze sport? Moeten we elke sport faciliteren dat lid is bij NOC-NSF? Volgend jaar komt er een toekomstplan voor welke sportaccommodaties er de komende jaren nodig zijn en daarom heb ik voorgesteld om voor die tijd als politiek te gaan besluiten wat onze ambities zijn voor de zaalsport. Mocht jij daar ook goede ideeën over hebben, neem dan contact met me op!

Martijn Otten

Ik ben Martijn, geboren en getogen Leiûhnaar. Ik heb op veel mooie plekken in de stad gewoond en woon nu met veel plezier in de Stevenshof. Maar je ziet ook dat het steeds moeilijker wordt om nog ergens in onze stad betaalbaar te kunnen wonen. Vrienden van mij zijn hun halve maandsalaris kwijt aan huur.

Meer over Martijn Otten