Nu de coronacrisis aanhoudt is winkelen voor kleding of schoenen niet het eerste wat je doet als je de deur al uitgaat. Omdat je de deur niet uit kan, of zelfs mag, loop je niet even snel een winkel binnen voor een paar schoenen of een extra drinkbak voor de hond. Terwijl juist lokale winkels het moeten hebben van de fysieke verkoop.
Uit landelijke cijfers blijkt dat 53% van de (kleine) ondernemers in non-food waren, denk hierbij bijvoorbeeld aan kleding- en schoenenwinkels, op hun website geen webshop heeft om de goederen tot aan de deur van de klant te leveren. Hierdoor is de klap van de coronacrisis juist voor deze ondernemers aanzienlijk groter, en zien zij hun omzet dalen. Nu de hashtag #KoopLokaal een goed bereik heeft in Leiden en we daarmee reclame maken voor de Leidse winkeliers, vind ik het tijd worden voor iets nieuws. Een nieuwe actie. #OnlineLokaal om juist deze groep ondernemers een extra steuntje in de rug te geven.
Bij het aankaarten van dit probleem in de gemeenteraad, kreeg ik brede steun om dit te verhelpen. Het centrummanagement zal dit najaar dan ook deze groep ondernemers gaan helpen bij het opzetten van hun eigen webshop. Een mooie stap vooruit in #OnlineLokaal!
Florerende winkels en horeca ondernemingen zorgen voor fijne plekken, zowel in de binnenstad als in de wijken, waar de Leidenaren en mensen van buiten de stad graag komen. Daarnaast werken bij deze ondernemingen veel mensen met een MBO, of vergelijkbare, opleiding. Dat begint met stageplekken, die juist nu hard nodig zijn. Doordat we deze ondernemers de mogelijkheid bieden om hun producten ook via een webshop te leveren, wordt hun overlevingskans groter en behouden we stageplekken en banen voor praktisch opgeleiden.
Doe je met mij mee en koop je ook #OnlineLokaal?