Gemeente biedt extra hulp voor mensen met hogere energierekening

Door Esmee van Meer op 13 juli 2022

Van alle kanten zien we prijzen stijgen: niet alleen rijzen prijzen van bijvoorbeeld boodschappen de pan uit door inflatie, maar we hebben ook nog te maken met een hogere energierekening. Leidenaren met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum konden al de energietoeslag aanvragen (een bedrag van €800,-), maar nog beter nieuws: wethouder Jermoumi gaat nog een stapje verder om ook huishoudens die net buiten de boot vielen (onder wie studenten) te helpen, via de bijzondere bijstand.

Een deel van de Leidenaren die wel te maken hebben met een hogere energierekening, kon eerder geen energietoeslag aanvragen door voorwaarden die hiervoor golden. Nu meldt wethouder Jermoumi dat ook huishoudens met een inkomen tot 150% van de bijstandsgrens, onder wie ook studenten, financiële steun kunnen krijgen van de gemeente om de energierekening te kunnen blijven betalen.

En dat is goed nieuws! Veel huishoudens met lagere inkomens en slecht geïsoleerde woningen hebben extra last van de hogere energieprijzen en zien soms door alle prijsstijgingen door de bomen het bos niet meer. Als PvdA Leiden vinden we het daarom meer dan terecht dat de gemeente bijspringt voor deze mensen.

Bovendien vielen studenten eerder ook buiten de boot voor een energietoeslag, terwijl zij net zo goed vaak een laag inkomen hebben, niet altijd extra kunnen werken naast hun studie en ook niet altijd de mogelijkheid hebben om energiebesparende maatregelen te nemen. Vaak zijn zij hiervoor afhankelijk van hun verhuurder, terwijl zij zelf de dupe worden van de hogere rekening. Nu wordt dus ook voor deze studenten een passende oplossing geboden.

Als PvdA Leiden zijn we blij met dit besluit van de wethouder en de manier waarop de gemeente nu ook een helpende hand biedt voor Leidenaren die eerder door strengere voorwaarden geen hulp kregen bij de hogere energierekening. In deze moeilijke tijden is het belangrijk dat we kunnen rekenen op een overheid die naast je staat en een vangnet biedt voor als het minder gaat. Deze helpende hand is een goed voorbeeld van hoe we als Leiden een sociale stad kunnen zijn.

De aanvraag is van 1 augustus tot 31 december in te dienen via de website van de gemeente. Lees hier het persbericht van de gemeente voor meer informatie.

Het openstellen van de bijzondere bijstand staat los van de energietoeslag die eerder al aangevraagd kon worden: inwoners met een bijstandsuitkering, IOAW, IOAZ, AIO, Bbz en/of collectieve aanvullende zorgverzekering ontvingen in het voorjaar al de eenmalige energietoeslag van € 800, – automatisch op hun bankrekening. Leidenaren die nog niet bekend zijn bij de gemeente, maar op basis van hun inkomenssituatie wel in aanmerking komen voor de toeslag, kunnen deze toeslag aanvragen via www.leiden.nl/energietoeslag. De aanvraagperiode voor deze eerdere energietoeslag is verlengd tot 31 december 2022.

Vragen of opmerkingen? Bel of mail Esmee (woordvoerder werk en inkomen, financiën en economie) of stuur haar een berichtje via WhatsApp.

Esmee van Meer

Mijn naam is Esmee van Meer. Ik ben geboren in de Flevopolder en woon sinds 2014 in Leiden. In mijn ogen verdient iedereen een goede basis en mogen de opleiding van je ouders, de buurt waar je bent geboren of wie je bent niet bepalen hoe groot je kansen zijn om je plek te vinden

Meer over Esmee van Meer