Op weg naar persoonlijke, toegankelijke en betrouwbare dienstverlening

Door Magda van der Star op 24 oktober 2022

Persoonlijk, toegankelijk, betrouwbaar. Dat is hoe Leidenaren door de gemeente moeten worden geholpen.  Het is ontzettend belangrijk dat de gemeente de overheid is die zegt wat hij doet en doet wat hij zegt. Zo kunnen mensen op de gemeente vertrouwen. Zo helpen we mensen verder. En dat begint bij goede dienstverlening.

De afgelopen tijd spraken we in de gemeenteraadscommissie over de visie op dienstverlening. Hoe gaat de gemeente nu en in de toekomst om met inwoners? Hoe willen we dat dat contact er over vijf, tien of twintig jaar uitziet? Wat de PvdA betreft is de gemeente persoonlijk, toegankelijk en betrouwbaar. Of je nou je rijbewijs moet verlengen, je huis wilt verbouwen of vragen hebt over ondersteuning bij het huishouden, je moet geholpen worden op een manier die voor jou prettig is. Voor de één kan dat online zijn, lekker snel en vanaf de bank. Voor de ander is het belangrijk dat je bij de gemeente binnen kunt lopen en persoonlijk te woord wordt gestaan en geholpen wordt, juist als je niet precies weet waar je moet zijn met je vraag.

Die diversiteit aan wensen vraagt wat van de gemeente en haar medewerkers. Goede digitale dienstverlening draait op betrouwbare ICT-systemen. Een persoonlijke benadering betekent dat ambtenaren misschien wat vaker de telefoon moeten pakken om de brief uit te leggen die ze hebben geschreven. En een toegankelijke gemeente is er voor alle inwoners, ook voor mensen die vanwege hun gezondheid letterlijk of figuurlijk last hebben van drempels.

We zijn als PvdA blij dat de gemeente een visie heeft geformuleerd voor de komende jaren en tevreden met het gesprek dat we daarover hebben gevoerd met de wethouder. Nu kijken we uit naar de concrete plannen die uitvoering moeten geven aan de visie. We zullen scherp in de gaten houden of de mooie woorden persoonlijk, toegankelijk en betrouwbaar de waarheid vormen voor Leidenaren in hun contact met de gemeente.

Lees hier de visie op dienstverlening “Goed voor elkaar”

Magda van der Star

Dagelijks wandel ik door het Singelpark en kan ik volop van Leiden genieten. Dat gun ik iedereen! Maar veel te veel Leidenaren liggen wakker vanwege hun woonsituatie, werk of de toekomst van hun kinderen, dan zit een onbezorgd wandelingetje er niet in. Ik wil me inzetten voor een sociale en groene stad waar iedereen zich

Meer over Magda van der Star