🌉Brugfunctionarissen✅

Door Bo Lemmens op 17 april 2024

Mooi nieuws! De gemeente Leiden heeft 640.000 euro vrijgemaakt zodat meer scholen brugfunctionarissen kunnen aanstellen. Acht basisscholen die extra ondersteuning nodig hebben voor het voorkomen of verhelpen van achterstanden bij kinderen en ouders kunnen gebruik maken van deze regeling. Eerder werd in samenwerking met JES Rijnland een succesvolle proef gedaan met brugfunctionarissen.

Wat doet een brugfunctionaris?
Niet alle kinderen kunnen even goed meekomen op school. Soms hebben ze thuis problemen, zoals met geld of gezondheid. Leraren proberen vaak wel te helpen, ook al hebben ze daar eigenlijk geen tijd voor. Om ouders en leerlingen beter te helpen, kunnen scholen iemand aanstellen die daar speciaal voor is. Die persoon kan ouders bijvoorbeeld makkelijker doorverwijzen naar organisaties die kunnen helpen.

Deze persoon zorgt voor de link tussen het gezin thuis en het kind op school. In tegenstelling tot andere schoolmedewerkers werken ze ook buiten de schoolomgeving. Ze zijn geen hulpverleners, maar hebben wel de kennis om de juiste hulp en ondersteuning te vinden. Door signalen op tijd op te merken, actie te ondernemen en ouders te betrekken bij de school, krijgen kinderen meer kansen om zich goed te ontwikkelen.

Ongelijk investeren voor meer gelijkheid
Een brugfunctionaris speelt een essentiële rol in het verbeteren van kansengelijkheid. Door de aanwezigheid van een brugfunctionaris wordt er een extra ondersteuning gecreëerd voor leerlingen en ouders die te maken hebben met uitdagingen. De brugfunctionaris staat klaar voor alle vragen en zorgen die niet direct verband houden met onderwijs. Zo kunnen ze ouders bijstaan als er behoefte is aan een psycholoog, een wijkteam of jeugdhulp. Ze richten zich ook op mogelijkheden: wat is er nodig zodat leerlingen hun talenten kunnen benutten en kansen kunnen grijpen. Door actief te zoeken naar kansen en mogelijkheden voor alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond of omstandigheden, draagt de brugfunctionaris bij aan het creëren van een gelijke startpositie voor alle kinderen. Hierdoor krijgen alle leerlingen een eerlijkere kans om hun talenten te ontwikkelen en succesvol te zijn in het onderwijs en daarbuiten.

Meer informatie?
Wil je meer weten over brugfunctionarissen of de subsidieregeling? Kijk dan op de site van de gemeente Leiden via deze link, of lees en kijk via deze link het interview terug met PvdA-wethouder Abdelhaq Jermoumi waarom het zo goed is dat deze regeling in het leven is geroepen.

Bo Lemmens

Mijn naam is Bo Lemmens, vicefractievoorzitter en raadslid van de PvdA Leiden. Ooit ben ik voor de liefde naar Leiden verhuisd en zo werd ik ook verliefd op deze stad die mij veel heeft mogen brengen. Met veel trots en plezier zet ik mij daarom in voor deze stad. Mijn portefeuille in de raad is

Meer over Bo Lemmens