Nationale Vrijwilligersdag

4 december 2020

Ken je of ben je ergens vrijwilliger? Een heleboel mensen zijn afhankelijk van anderen die vrijwillig hun tijd inruilen voor vrijwilligerswerk! Gerwin en Arthur gingen op pad om hen in het zonnetje te zetten. Niet op nationale vrijwilligersdag, maar vier dagen daarvoor.

Gerwin: ‘Op maandag 7 december is het nationale vrijwilligersdag. Dit was voor ons een kans om de verschillende vrijwilligersorganisaties die Leiden rijk is in het spreekwoordelijke zonnetje te zetten en onze dankbaarheid aan hen kenbaar te maken door middel van een lekkere taart.’

Arthur: ‘Omdat 7 december voor veel mensen een wat onhandige dag is in verband met Sinterklaas, gingen wij een paar dagen eerder langs. Op donderdag 3 december bezochten we een viertal vrijwilligersorganisaties om hen vanuit de PvdA een taart aan te bieden en op die manier te bedanken voor de inzet die zij kosteloos dag in dag uit leveren om hun medemensen te helpen.’

Gerwin: ‘De organisaties die bezocht werden waren de Leidse Rechtswinkel, Stichting Piezo in de Merenwijk, Vluchtelingenwerk en de Voedselbank. Overal werden wij zeer gastvrij ontvangen en bij Stichting Piezo kregen wij zelfs een smakelijke maaltijd aangeboden. Super lief! Het blijkt maar weer waar de mensen het minst hebben, daar zijn zij het meest gastvrij.’

Arthur: ‘De diverse aanwezige vrijwilligers spraken over het reilen en zeilen van hun organisaties en problemen waar zij soms tegenaan liepen in deze voor veel mensen lastige tijd. Een concreet voorbeeld hiervan hoorden wij bij ons bezoek aan de Leidse Rechtswinkel; de afdeling arbeidsrecht maakt overuren om ervoor te zorgen dat de rechten van werknemers gerespecteerd worden.’