PvdA-vragen leiden tot verruiming financieel vangnet zelfstandigen

Door Elwin Wolters op 3 mei 2021

Het financiële vangnet voor zelfstandigen en flexwerkers, de TONK, wordt na vragen van de PvdA-fractie, verruimd. Meer zelfstandigen en flexwerkers die door coronacrisis niet meer kunnen rondkomen, kunnen nu ondersteuning krijgen om de huur en de boodschappen te kunnen betalen. Dat is goed nieuws.

De PvdA had eerder kritische vragen aan het Leidse college gesteld over de aanvullende eisen die aan zelfstandigen en flexwerkers werden gesteld om hulp te ontvangen. Hierdoor vielen veel mensen buiten de boot en dat was volgens de PvdA onwenselijk. De eisen zijn nu verruimd, waardoor meer mensen gebruik kunnen maken van de TONK. Ook blijkt dat Leiden een van de meest ruime regelingen, maximaal 6000 euro, heeft. Dat is mooi om te zien.

Door masseurs en makers uit de cultuursector meer hulp te bieden, voorkomen we dat straks een grote groep mensen in de schulden en andere problemen komen te zitten. Hopelijk kunnen we met deze steun de laatste maanden van deze crisis doorkomen. Echter soms vallen ook bij deze regeling mensen tussen wal en schip. Heb jij geen recht op steun, maar heb je wel financiële problemen? Trek dan aan de bel en stuur mij een bericht: e.wolters@gemeenteraadleiden.nl

Elwin Wolters

Nadat ik in 2003 in Leiden aankwam, was ik meteen verkocht. Nu meer dan 15 jaar later, kan ik nog steeds zeggen dat Leiden een fantastische stad is. Een stad waar van alles te doen is, maar niet zo groot is dat je in de drukte verdwijnt. En Leiden is ook een sociale stad, waar we naar elkaar omkijken en

Meer over Elwin Wolters