Vergroot de kansengelijkheid in het Leidse onderwijs

Door Suzanne van der Jagt op 25 juni 2021

Tijdens de coronacrisis is de kansenongelijkheid verder toegenomen, ook in het onderwijs. Kinderen van praktisch opgeleide ouders leerden de afgelopen periode veel minder. Vandaag deden wij samen met GroenLinks de oproep aan scholen, de gemeente en andere relevante partijen op hier nu iets aan te doen. Elk kind moet de kans krijgen op het niveau terecht te komen dat het beste bij hem of haar past.

De oproep bevat concrete punten om de kansengelijkheid te vergroten. Zo benoemen we dat meer kinderen met een achterstand gebruik moeten maken van de voor- en vroegschoolse educatie (VVE), dat ouders al vroeg goede voorlichting moeten ontvangen over de basisschoolkeuze en dat ontmoetingen tussen klassen van verschillende scholen gestimuleerd moeten worden. De oproep aan de Leidse scholen is ook helder: onderadvisering van leerlingen moet koste wat kost voorkomen worden en de vrijwillige ouderbijdrage moet ook daadwerkelijk vrijwillig zijn. Het mag geen drempel zijn om mee te doen aan activiteiten.

Het kabinet stelt 8,5 miljard euro beschikbaar voor een Nationaal Programma Onderwijs. Een deel van deze middelen gaat naar de Leidse scholen en de gemeente. Die middelen moeten we slim inzetten. We moeten ze benutten om achterstanden in te halen, maar óók om de kansengelijkheid te vergroten. We weten uit onderzoek wat werkt. Onze leraren zien wat nodig is. Laten we dat in praktijk brengen, zodat we ieder kind in staat stellen het beste uit zichzelf te halen.

Bekijk hier de oproep van PvdA en GroenLinks

Suzanne van der Jagt

Ik zie in Leiden een mooie stad, met veel kansen en schoonheid, maar waar dit nog niet voor iedereen geldt. Met name voor jongeren en kinderen wil ik mij hard maken voor hun toekomst. Zij verdienen goed onderwijs, op elk vlak dat ze dat maar nodig hebben, en mooie kansen voor later. Denk daarbij aan

Meer over Suzanne van der Jagt