‘Je moet in luxe leven om bestaanszekerheid een ouderwets woord te vinden.’

7 juli 2022

De gemeenteraad bespreekt vanavond de ‘Jaarstukken’, de begroting van afgelopen jaar. Marc Newsome werd aan het begin van de vergadering beëdigd als raadslid en mocht meteen het woord voeren als kersverse fractievoorzitter van de PvdA. Hij vertelde over het belang van bestaanszekerheid voor Leidenaren.

‘Je moet in luxe leven om bestaanszekerheid een ouderwets woord te vinden.’ Dat zei Lodewijk Asscher in de Thorbeckelezing vorige week. Vandaag begin ik er mijn eerste bijdrage in de gemeenteraad mee. Omdat het bieden van bestaanszekerheid aan mensen juist nu ontzettend belangrijk is.

In deze jaarrekening kijken we terug op een tijd waar de bestaanszekerheid van Leidenaren flink werd getest. Toch is er, in moeilijke coronatijden, werk gemaakt van het bevorderen van bestaanszekerheid en gelijke kansen.

• Het social impact team werd opgezet: een programma dat jongeren en kwetsbare mensen in onze stad helpt en de sociale gevolgen van de coronacrisis bestrijdt.
  • De gemeente doet mee aan het Volwassenfonds Sport en Cultuur.
  • We investeerden in een stad waarin iedereen zich thuis kan voelen: het regenboogkunstwerk werd gerealiseerd en de stadsgesprekken over racisme en discriminatie werden opgezet, onlangs vond het eerste gesprek plaats.
  • We helpen mensen die in de schulden zitten. Dat is juist nu, met stijgende prijzen, extra belangrijk. We zijn dan ook blij dat het college in de commissie heeft toegezegd te onderzoeken of we ons kunnen aansluiten bij het Nederlands Instituut voor Betalingsregelingen.
  • En – tot slot – zie ik haast elke dag straten en buurten groener en mooier worden. In de binnenstad én in de wijken. Leiden wordt met de dag een fijnere stad!

De Partij van de Arbeid dient vandaag één motie in, een voorstel om Ins Blau tijdelijk extra te ondersteunen. We hebben het daar in de commissie uitgebreid over gehad. We vragen de wethouder om nu te kijken welke steun nodig is en daarnaast spreekt de motie over toekomstscenario’s voor Theater Ins Blau. De motie legt vast dat we dat gesprek in de gemeenteraad met elkaar gaan voeren.

Ten tweede hebben we een oproep voor het college over het buurthuis in de Stevenshof. Buurthuizen zijn het sociaal hart van de wijk en die functie moeten ze ook kunnen vervullen.

Toen in maart bleek dat de renovatie vertraging op zou lopen hebben we daar vragen over gesteld. We begrepen toen dat er extra geld nodig was om de nieuwe installaties te betalen en kregen de toezegging dat dit bij de kaderbrief geregeld zou worden. Helaas hebben we inmiddels begrepen dat de renovatie opnieuw extra vertraging oploopt, doordat we nu geen kaderbrief vaststellen.

Dat is lastig uit te leggen. Vrijwilligers en medewerkers moeten nu bijna een jaar langer wachten tot hun buurthuis is gerenoveerd. Daarom vraagt mijn fractie of de wethouder kan toezeggen dat hij er alles aan gaat doen om zo snel mogelijk te starten met de renovatie.

Voorzitter, ik rond af: de Partij van de Arbeid blijft werken aan bestaanszekerheid en gelijke kansen voor iedereen. Aan een stad waar iedereen zich thuis voelt en aan een stad waarin we samen leven in Leiden!”