PvdA en SP maken zich zorgen over schimmelwoningen

Door Martijn Otten op 5 februari 2024

Verschillende huurders hebben zich bij de PvdA en SP gemeld omdat ze overlast hebben van schimmel in hun woning en de huiseigenaar weigert om adequate maatregelen te nemen of een schadevergoeding te betalen. Twee jaar geleden is een motie van de PvdA en SP aangenomen om dit aan te pakken. Afgelopen maand zijn raadsleden Martijn Otten (PvdA) en Antoine Theeuwen (SP) op bezoek geweest bij huurders die hier echter nog steeds mee te maken hebben. Daarom hebben we nu het college onderstaande vragen gesteld:

  1. Deelt het college de analyse van het RIVM dat schimmelwoningen astma en andere luchtwegklachten kunnen verergeren en dat bewoners van een vochtige woning last kunnen krijgen van keelpijn, niezen en hoesten, verstopte neus, piepende ademhaling en benauwdheid? En deelt het college met de SP en PvdA dat dit onwenselijk is en dat verhuurders daarom de plicht hebben om schimmel in woningen zo snel mogelijk te bestrijden?
  2. Op 17 feb 2022 is bij raadsvoorstel 21.0144 Wensen en bedenkingen, concept prestatieafspraken gemeente-woningcorporaties-huurders, jaarschijf 2022, amendement 7 onderwerp; “schimmelscan” aangenomen. In dit voorstel wordt gevraagd, dat corporaties in kaart moeten brengen hoeveel van hun woningen last hebben van schimmel en hoe de corporaties dit gaan verhelpen. Ook moet onderhoud aan corporatiewoningen, dat door corona vertraagd is, snel worden ingelopen. Wat is de status van de uitvoering van dit amendement? Kan het college inmiddels een inschatting geven hoeveel mensen in Leiden te kampen hebben met schimmeloverlast in (corporatie)woningen?
  3. Bewoners die wonen in huizen die door schimmel aangetast zijn klagen over aandoeningen als allergieën, astma en COPD. Sommige van deze mensen wonen al jaren in deze omstandigheden met geen vooruitzicht op verbetering of maatregelen van de woningbouwcorporatie. Wat moeten deze mensen doen en hoe kan de gemeente ze hierbij ondersteunen? En hebben corporaties of andere verhuurders een (wettelijke) termijn om te reageren op klachten en om met een oplossing te komen?
  4. Bewoners vertellen dat huiseigenaren en corporaties in sommige gevallen de bewoners de schuld geven van de schimmeloverlast. Er wordt gesteld dat bewoners onvoldoende hebben geventileerd of verwarmd, waardoor het hun eigen schuld is dat ze schimmel overlast hebben. Wie heeft de bewijslast waardoor schimmeloverlast ontstaan is, de bewoners of de huiseigenaar? En ontslaat dit verhuurders van hun plicht om schimmel te bestrijden?
  5. Als schimmeloverlast ontstaat door achterstallig onderhoud of mankementen aan de woning, zoals lekkage, wat kunnen bewoners er dan aan doen om de huiseigenaar of woningbouwcorporatie zover te krijgen om reparatie of renovatiewerkzaamheden uit te voeren?
  6. Bewoners in Meerburg beweren dat er al meer dan 30 jaar geen onderhoud aan de panden heeft plaatsgevonden door de woningbouwcorporatie. De woningen zijn meerdere malen doorverkocht van de ene aan de andere corporatie. Kan het doorverkopen van woningen een manier zijn om aan de onderhoudsverplichting te ontkomen?
  7. Woningbouwcorporaties weigeren om onderhoud of herstelwerkzaamheden uit te voeren aan woningen die op de nominatie staan om in de toekomst gesloopt te worden. Is dit een legitieme reden om bewoners in de schimmeloverlast te laten zitten? Kan de gemeente deze woningen ook onbewoonbaar laten verklaren?
  8. Als bewoners van (corporatie)woningen die niet goed zijn onderhouden geconfronteerd worden met schimmeloverlast en daar vervolgens gezondheidsschade of materiële schade door oplopen, is de eigenaar van de woningen dan verplicht om een schadevergoeding te geven voor de opgelopen schade? En kan de gemeente bewoners helpen wanneer dit wordt geweigerd of er conflict ontstaat over deze vergoeding?
  9. De machtsverhouding tussen eigenaar en huurder van de woning is vaak scheef. Bewoners hebben ook niet altijd de mogelijkheden om via juridische weg hun recht te halen, met als gevolg dat mensen en ook kinderen jarenlang in een huis wonen wat aangetast is door schimmel. Wat voor advies heeft het college voor deze mensen?
  10. In Den Haag is de zogenaamde Haagse methode voor vocht en schimmelproblematiek in Haagse corporatiewoningen met succes ingezet om mensen te helpen. Het plan van aanpak bestaat uit drie onderdelen: 1) het verbeteren van de cyclus van problemen melden en oplossen, 2) de aanstelling van een onafhankelijk vocht- en schimmelexpert en 3) voorlichting van bewoners. Wat vindt het college van deze aanpak en is dat iets wat ook in Leiden kan werken?
Martijn Otten

Martijn Otten

Ik ben Martijn, geboren en getogen Leiûhnaar. Ik heb op veel mooie plekken in de stad gewoond en woon nu met veel plezier in de Stevenshof. Maar je ziet ook dat het steeds moeilijker wordt om nog ergens in onze stad betaalbaar te kunnen wonen. Vrienden van mij zijn hun halve maandsalaris kwijt aan huur.

Meer over Martijn Otten