✅ Mooie PvdA-resultaten bij de begrotingsbehandeling

Door Marc Newsome op 12 november 2023

Tijdens de begrotingsbehandeling van de gemeenteraad werd de begroting voor 2024-2027 van de gemeente Leiden besproken. Een overzicht van de plannen en financiën voor volgend jaar en de jaren daarna. De Partij van de Arbeid kwam tijdens die vergadering ook met eigen plannen. In dit bericht vind je een overzicht van de voorstellen die langs kwamen in de vergadering van de gemeenteraad.

Bij veel onderwerpen vind je (door te klikken) meteen de voorstellen die besproken werden in de gemeenteraad.

Sociaal beleid
De Partij van de Arbeid vindt het belangrijk dat we in Leiden voor elkaar zorgen en elkaar vertrouwen. Veel Nederlanders zijn het vertrouwen in de overheid kwijt en dat is niet te verteren. Daar moeten we dus aan werken en daarom is het zo belangrijk dat we laten zien dat we Leidenaren vertrouwen en dat ze van de gemeente op aan kunnen.

✅ Bij de begroting hebben we daarom voorgesteld om de maximumgrens van giften die iemand met een bijstandsuitkering mag ontvangen te verhogen naar 1800 euro. Zo kun je boodschappen, een cadeautje of iets anders ontvangen zonder dat je gekort wordt op je bijstandsuitkering.
✅ Ook heeft de gemeenteraad (op voorstel van de SP en PvdA) ervoor gezorgd dat we de kostendelersnorm zo min mogelijk gaan toepassen bij mantelzorgers. Door de kostendelersnorm krijgen mensen een kleiner bedrag voor hun uitkering wanneer zij in één huis wonen. Dat is ontzettend onterecht, maar al helemaal als iemand mantelzorg verleent. Zo hoeven mensen die mantelzorg verlenen of nodig hebben zich minder zorgen te maken over hun financiële situatie.
✅ Verder zijn we blij dat de gemeente gaat zorgen dat we mensen die de dupe zijn geworden van de alleenverdienersproblematiek gaat helpen. Zo laten we zien dat we naast mensen in de knel staan.
✅ Om meer Leidenaren te helpen om de energierekening te betalen, hebben we samen met D66 een voorstel ingediend om te zorgen dat meer mensen energietoeslag kunnen ontvangen. Ons voorstel zorgt ervoor dat mensen tot en met 130 procent van het sociaal minimum de toeslag kunnen aanvragen.

Gemeenteraad
Om het vertrouwen van Leidenaren in de gemeenteraad terug te verdienen is het belangrijk dat we laten zien dat we er voor ze zijn. ✅ Samen met Studenten voor Leiden dienden we daarom een voorstel in om meer en beter over de gemeenteraad te communiceren. Komend jaar wil de fractie ook graag aan de slag met een plan om de opkomst bij gemeenteraadsverkiezingen te verhogen en het vertrouwen in het gemeentebestuur te versterken.

WMO voor onbepaalde tijd
Iedere keer weer opnieuw moeten bewijzen dat je wmo-ondersteuning hebt terwijl je een chronische aandoening hebt en de situatie niet gewijzigd is. Dat is ontzettend vervelend. Zowel voor inwoners als voor de professionals die helpen: verplegers en andere zorgmedewerkers. ✅ Daarom dienden we een voorstel in om te bekijken op welke manier de gemeente kan gaan werken met WMO-indicaties voor onbepaalde tijd.

Cultuureducatie
Met het programma Verwonder om de Hoek brengt de gemeente, samen met anderen, cultuur naar alle Leidse basisscholen toe. Het cultuureducatieprogramma helpt leraren om cultuur een plek in het onderwijsprogramma te geven en zorgt ervoor dat scholen een museumbezoek of andere culturele excursie kunnen doen. ✅ Toch lukt het nog niet om álle Leidse scholen in aanraking met cultuur te brengen en daarom dienden we een voorstel in om van kansengelijkheid een centraal thema te maken in het programma. Zo zorgen we ervoor dat de scholen die wat meer moeite hebben om mee te doen met het cultuureducatieprogramma extra geholpen worden.

Een groene stad waar je fijn kunt wonen
Het maakt niet uit welke Leidenaar je spreekt: iedereen is blij met het Singelpark en de vergroening van onze stad. In het centrum, op het Rapenburg, zou het geweldig zijn als er ook mee groen zou kunnen komen. Nu is het Rapenburg eigenlijk ook één grote parkeerplaats. ✅ Samen met GroenLinks en anderen dienden we daarom een voorstel in om te bekijken op welke manier het Rapenburg zo snel mogelijk autoluw kan worden. Dat betekent minder parkeerplaats en minder doorgaand verkeer op het Rapenburg.

Zo trots als we op onze stad zijn, zo gunnen we bewoners van een nieuw huis ook dat ze trots kunnen zijn op hun straatnaam. ✅ Samen met GroenLinks dienden we daarom een voorstel in om namen van kolonisatoren niet terug te laten keren in de Hoven. De Van Riebeeckhof en de J.P. Coenhof keren niet terug als straatnaam, nadat er nieuwe woningen zijn gebouwd in de Hoven.

Straatintimidatie bestrijden
✅ Samen met Studenten voor Leiden kwamen we met een voorstel om extra campagne tegen straatintimidatie te voeren. De gemeente spreekt zo actief uit dat straatintimidatie zeer ongewenst is en helpt slachtoffers hiervan om wat ze overkomen is te durven melden.

Uitstootvrije zone water
Tijdens de begrotingsraad werd ook een voorstel aangenomen over een uitstootvrije zone op het water. De gedachte achter dat voorstel is dat fossiel aangedreven boten (benzine en diesel) geweerd gaan worden uit de Leidse wateren. Het voorstel werd aangenomen. De Partij van de Arbeid heeft daar verdeeld op gestemd. Twee fractieleden stemden voor. Twee fractieleden stemden tegen. Daarmee hebben we het volgende willen uitdrukken: aan de ene kant begrijpen we goed dat deze overgang gemaakt moet worden en we vinden het belangrijk dat we aan een beter klimaat werken. Aan de andere kant hebben we zorgen over hoe hard dit een groep mensen raakt die eigenlijk maar voor een relatief kleine uitstoot zorgen. Het voorstel van D66 en Partij voor de Dieren dat is aangenomen vind je hier.

Vragen of wil je meer weten?
De fractie is graag bereikbaar. Hier vind je onze contactgegevens: https://leiden.pvda.nl/organisatie/raadsleden/

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome