✅Resultaat: Leiden krijgt een monument om het slavernijverleden te herdenken

Door Marc Newsome op 24 juli 2023

Leiden krijgt een Keti Koti-monument. Een monument dat de gruwelijkheden van de slavernij herdenkt. Dat werd besloten tijdens de laatste vergadering van de gemeenteraad voor de zomer. Een motie van PvdA, ondertekend door D66, GroenLinks en Studenten voor Leiden werd met een grote meerderheid aangenomen.

Het slavernijverleden is een pijnlijk, belangrijk en tot voor kort onderbelicht onderdeel van onze gedeelde geschiedenis. Van 1 juli 2023 tot 1 juli 2024 wordt hier in heel Nederland extra aandacht aan besteed tijdens het herdenkingsjaar slavernijverleden. Dit jaar is het namelijk 150 jaar geleden dat de slavernij werd afgeschaft.
In Leiden trapte het herdenkingsjaar af met een herdenking bij Museum Volkenkunde en een muziekfestival op de Beestenmarkt. Verder doet de gemeente Leiden samen met de universiteit onderzoek naar het Leids slavernijverleden.
Monument
Om het verleden een plek te geven en om recht te doen aan de verschrikkingen van de slavernij, sprak de gemeenteraad afgelopen weken over het realiseren van een monument of kunstwerk over het slavernijverleden. In de stemming besloot de gemeenteraad in grote meerderheid dat zo’n monument er moet gaan komen. We zijn er trots op dat het monument er komt. We geven zo een pijnlijk en moeilijk stuk van onze geschiedenis letterlijk een plek in de stad. Het zal zorgen dat we in gesprek durven gaan over ons verleden en is een erkenning voor alle mensen wier voorouders slaaf waren. De eerste vervolgstap na dit besluit is dat de gemeente Leiden een plan maakt hoe dit moment verwezenlijkt kan worden en hoe Leidenaren daarover kunnen meedenken en meepraten.
Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome