Begroting 2024-2027: onze inzet voor Leiden

Door Esmee van Meer op 9 november 2023

Tijdens de begrotingsbehandeling sprak Esmee van Meer, als financieel woordvoerder, namens de fractie over onze inzet voor een socialer, groener en mooier Leiden. Ze vertelde ook over de stille krachten in onze stad die dag in, dag uit zich inzetten voor onze stad. En die het verdienen om vaker genoemd te worden. Lees hieronder haar complete bijdrage.

Het is 4 oktober, de dag na “het Feest der Feesten”, half 4 in de ochtend. Enkele Leidenaars dwalen nog door de stad, op zoek naar hun bed. Terwijl de meeste Leidenaars op één oor liggen na te genieten, zijn tientallen medewerkers als Marcel al opgestaan om de stad schoon te maken.

Dit jaar ging ik mee met de wagen met Marcel en Ronald om de stad schoon te maken. De sfeer was goed en binnen no time zijn de straten waarop je de resten van het feest terugziet weer schoon. Dat doen Marcel en zijn collega’s met trots en met plezier. Op de meest gekke tijdstippen en voor dag en dauw staan ze op. En vergis je niet: dat werk is fysiek echt zwaar.

Een begroting van 400 pagina’s kan je vertellen wat we als gemeente allemaal doen in de stad, maar het zijn dit soort verhalen waardoor je weer weet wat dat betekent voor mensen.

Op de wagen vertelt Marcel me over hoe hij en collega’s bij het werk terecht kwamen. Door de gemeente kregen zijn collega’s bijvoorbeeld de kans een opleiding te starten en kregen ze vaak in korte tijd een vast contract. Marcel vertelde me hoe blij en trots zijn collega’s waren wanneer ze hun diploma eenmaal in handen hadden. Het ontroerde me eigenlijk wel om te horen hoe belangrijk hun baan voor hen was. Ik sta hier als woordvoerder financiën en een begroting van 400 pagina’s kan je vertellen wat we als gemeente allemaal doen in de stad, maar het zijn dit soort verhalen waardoor je weer weet wat dat betekent voor mensen.

Soms hebben we het misschien niet zo door, maar achter de schermen zijn ontzettend veel mensen bezig om te zorgen voor onze stad en onze inwoners. Met deze begroting blijven we investeren in wat onze stad zo mooi maakt. En ook nog met een meerjarig sluitende begroting. Maar dat kan niet zonder al die stille krachten op de achtergrond. Die verdienen het om hier vaker genoemd te worden.

We zorgen voor elkaar en vertrouwen elkaar

De Partij van de Arbeid vindt het belangrijk dat we in Leiden voor elkaar zorgen en elkaar vertrouwen. Veel Nederlanders zijn het vertrouwen in de overheid kwijt en geloven niet meer dat de overheid er voor je is wanneer je het nodig hebt. Aan ons als politiek de taak om ervoor te zorgen dat we dat vertrouwen weer een beetje terug kunnen verdienen. Een goed beginpunt wat ons betreft is te laten zien dat wij onze inwoners vertrouwen.

Daarom hebben we er als PvdA eerder voor gezorgd dat mensen in de bijstand ook gewoon wat boodschappen of een cadeautje kunnen krijgen, zonder daarvoor gestraft te worden. Want in Leiden zijn we er ook voor elkaar. Inmiddels zijn de kosten van levensonderhoud fors gestegen en zou het passend zijn dit bedrag ook te verhogen. We dienen daarom samen met D66, SP en ChristenUnie een voorstel in om de maximumgrens van giften die iemand met een bijstandsuitkering mag ontvangen te verhogen naar 1800 euro.

Ook zijn we blij met de toezegging van de wethouder om iets te doen voor mensen die de dupe zijn geworden van de zogenoemde “alleenverdienersproblematiek”, waar we samen met D66 aandacht voor vroegen. De overheid heeft fouten gemaakt, maar nu is het belangrijk om te laten zien dat we wel degelijk naast deze mensen staan.

Dat doen we ook door ervoor te zorgen dat meer Leidenaren een steun in de rug krijgen bij de hoge energierekening. Uit de Nibud minima-effectrapportage bleek onder andere dat de groep van 120% tot 130% sociaal minimum echt moeite heeft om rond te komen. Met D66 dienen we het voorstel in om ervoor te zorgen dat ook zij energietoeslag kunnen ontvangen.

Om het vertrouwen van Leidenaren terug te verdienen, is het ook belangrijk dat we ze beter laten zien dat we er voor ze zijn. Samen met Studenten voor Leiden dienen we daarom een voorstel in om meer over de gemeenteraad te communiceren. Komend jaar wil onze fractie ook graag het gesprek aan hoe we de opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen kunnen verhogen en het vertrouwen in het gemeentebestuur kunnen versterken.

De Partij van de Arbeid werkt ook hard aan een eerlijke start voor iedereen. Met onze wethouder kansengelijkheid wordt hard gewerkt om wachtlijsten in de jeugdzorg en het aantal vroegtijdig schoolverlaters terug te dringen. Ook zetten we ons in Leiden in voor goede schoolgebouwen en gelijke kansen in het onderwijs. Niet voor iedereen is een goede start vanzelfsprekend. In de commissie hebben we daarom aandacht gevraagd voor het ondersteunen van eerste generatiestudenten en efficiëntere hulp voor kinderen in onveilige situaties. Daarnaast vroegen we aandacht voor het frequenter maken van de Kinderraad en betere begeleiding bij de overgang naar volwassenheid.

We ondersteunen ook hierbij al die belangrijke stille krachten in onze stad: de leraren, de kinderopvangmedewerkers en de verplegers.. We dienen daarom een voorstel in om mogelijkheden te verkennen voor wmo-indicaties voor onbepaalde tijd. Dit vermindert niet alleen de administratielast, maar biedt ook rust voor cliënten en laat zien dat onze gemeente werkt vanuit vertrouwen.

We maken ons zorgen over de jongerenoverlast in delen van de stad. Als er jongeren zijn die voor overlast zorgen, moeten we de overlast aanpakken, maar ze tegelijkertijd ook perspectief bieden en ook hun gezinnen hierbij helpen. We zijn blij met de toezegging van de burgemeester om uit te zoeken hoe we de jongerenaanpak ook online kunnen versterken, want dat is natuurlijk een plek waar veel jongeren actief zijn.

Iedereen voelt zich thuis in onze stad

De Partij van de Arbeid werkt daarnaast aan een stad waar iedereen zich thuis voelt. Een inclusieve stad, een toegankelijke stad, een stad waar iedereen kan meedoen. We willen dat zoveel mogelijk Leidenaren kunnen sporten en bewegen en kunnen deelnemen aan cultuur. Via sport en cultuur komen Leidenaren uit alle wijken en lagen van onze stad samen. Onze buurtsportcoaches en cultuurcoaches brengen dagelijks Leidenaren in contact met sport en cultuur en in verenigingen zijn duizenden betrokken vrijwilligers actief. Wederom stille krachten op de achtergrond.

Voor die sport zijn wel goede en duurzame sportaccommodaties nodig. Dit jaar hebben we een grote inhaalslag gemaakt met drie nieuwe accommodaties, maar we zijn er nog zeker niet. In de commissie zijn gelukkig goede discussies gevoerd over de extra sporthal die nodig is, een mogelijk extra kunstgrasveld voor Roodenburg en hoe we al onze ambities gaan realiseren.

Ook onze cultuursector is gebaat bij goede accommodaties en daarom zijn we heel blij met het beleidsplan van BplusC, onze bibliotheek. Van een oude en traditionele bibliotheek maakt BplusC nu heldere keuzes voor de toekomst: de bibliotheek wil meer in de Leidse wijken zitten, wil meer samenwerken met scholen en kiest heel actief voor leesbevordering en het tegengaan van laaggeletterdheid. Dat zijn zaken waar we als PvdA al jaren aandacht voor vragen.

Om alle kinderen een fijne start in het leven te bieden, komen we samen met Partij Sleutelstad ook met een voorstel om bij Verwonder om de Hoek, ons programma voor cultuureducatie, meer te focussen op kansengelijkheid.

Onze stad wordt ook steeds fijner om in te verblijven, omdat onze straten, parken en pleinen in rap tempo groener worden. Het maakt niet uit welke Leidenaar je spreekt: iedereen is blij met het Singelpark of de groenere Garenmarkt. Dat de stad zoveel groener en fijner wordt, is vooral ook goed nieuws voor de groep Leidenaren met een lager inkomen. Mensen in een kleine flat of een huis zonder tuin maken namelijk meer gebruik van de gezamenlijke openbare ruimte.

Zo trots als we zijn op onze stad, gunnen we bewoners van een nieuw mooi huis ook dat ze trots kunnen zijn op hun straatnaam. Dus niet een straat die de naam draagt van iemand die een discutabele rol heeft gespeeld in onze koloniale geschiedenis. De PvdA dient daarom samen met GroenLinks een motie in om namen van kolonisatoren niet terug te laten keren in de Hoven. We moeten deze geschiedenis zeker niet verzwijgen of verstoppen, maar een straatnaam is een verering die wij niet passend vinden. Welke straatnamen terugkomen, is aan de straatnamencommissie.

Dat we kunnen zorgen voor nieuwe straatnamen, komt door de mooie bouwplannen in Leiden Noord. En ook in de rest van de stad wordt er hard gewerkt om voldoende betaalbare huizen te bouwen. En we zijn trots dat 35% hiervan sociale huurwoningen zijn die voornamelijk door corporaties gebouwd worden. Zo blijft Leiden een stad voor iedereen, ongeacht de dikte van je portemonnee. Met een wachtlijst voor sociale huurwoningen van ruim zes jaar, vindt de PvdA het belangrijk dat we vaart blijven maken met al deze bouwplannen. Daarom zijn we ook positief over het plan van het college om fors te investeren om te zorgen dat er geen vertraging ontstaat op de belangrijkste projecten in onze stad. En ook hier blijkt weer eens hoe afhankelijk we zijn van al die stille krachten die bouwen aan onze huizen en onze infrastructuur.

Ik rond af. De PvdA blijft bouwen aan een stad waar we voor iedereen zorgen. Een stad waar iedereen een eerlijke start krijgt. En een stad waarin iedereen zich thuis voelt. Dat kan alleen door al die stille krachten die zich dag in dag uit inzetten. Stille krachten als Marcel en zijn collega’s die ervoor hebben gezorgd dat wij een zorgeloos Ontzet hebben kunnen vieren.

Esmee van Meer

Mijn naam is Esmee van Meer. Ik ben geboren in de Flevopolder en woon sinds 2014 in Leiden. In mijn ogen verdient iedereen een goede basis en mogen de opleiding van je ouders, de buurt waar je bent geboren of wie je bent niet bepalen hoe groot je kansen zijn om je plek te vinden

Meer over Esmee van Meer