Ons verhaal bij de Kaderbrief: kansengelijkheid, investeren in mensen en vertrouwen

Door Marc Newsome op 15 juni 2023

Bij de raadsvergadering over de Kaderbrief en de Jaarstukken nam fractievoorzitter Marc Newsome de tijd om stil te staan bij bewoners van Leiden die met hun activisme het verschil maken voor onze stad. Als voorbeeld noemde hij Jacintha Groen: in Leiden kun je niet over Keti Koti spreken zonder haar naam te noemen. Op 1 juli vieren en herdenken we namelijk dat 150 jaar geleden de slavernij is afgeschaft en in Leiden herdenken we uitgebreid. Hij sprak de volgende tekst uit:

“Vanavond gaat het over de Kaderbrief en de plannen voor de komende jaren. Toch wil ik eerst iets bespreken dat groter is dan de Kaderbrief. Op 1 juli vieren en herdenken we namelijk dat 150 jaar geleden de slavernij is afgeschaft. Dat doen we tijdens Keti Koti, oftewel ‘ketenen gebroken’. En Leiden herdenkt uitgebreid. Met een officiële herdenking, en met een speciaal muziekfestival op de Beestenmarkt. 150 Leidenaren treden op en ik heb zelfs gehoord dat onze eigen burgemeester zal meezingen in het koor.

Het is belangrijk dat we dit doen. De slavernij is een grote misdaad, die te lang genegeerd is. En ook in Leiden zijn sporen zichtbaar: de lakenindustrie bloeide door de slavernij en op het Rapenburg woonden plantagehouders, sommigen met hun slaven. Tot vandaag werkt het slavernijverleden nog door: in racistische stereotypen, in discriminerende patronen van uitsluiting en in sociale ongelijkheid. Bijvoorbeeld in Leiden Noord, waar kinderen door hun docent ‘aap’ genoemd werden. Toen ze dat vertelden aan de directeur, veranderde er niets. En er is meer: bijna 1 op de 7 Leidenaren geeft aan met racisme geconfronteerd te worden.

Juist daarom vindt de Partij van de Arbeid het belangrijk dat de gemeente het herdenkingsjaar organiseert en ondersteunt en dat de gemeente onderzoek doet naar de rol van onze gemeente in het slavernijverleden. Ook vinden we dat Leiden werk moet maken van een Keti Koti-kunstwerk. Ik hoop echt dat we dat dat deze periode nog voor mekaar krijgen.

Verder wil de Partij van de Arbeid de bouwplannen in de Hoven aangrijpen om de koloniale straatnamen te vervangen. Dus een nieuwe naam voor de JP Coenhof en een nieuwe naam voor het Van Riebeeckhof, beiden nu vernoemd naar mannen die misdaden pleegden.

Jacintha Groen
In Leiden kun je niet over Keti Koti spreken, zonder de naam van Jacintha Groen te noemen. Zij is de stem voor veel Leidenaren die lange tijd niet gehoord werden. Met haar vrolijk activisme maakt zij het verschil voor onze stad. En dat brengt me op het onderwerp van vanavond: de Kaderbrief. Het verhaal van Jacintha laat namelijk zien wat onze ideale stad is.

En er zijn meer verhalen. Ik denk aan de bewoner uit de Kooi die ik laatst sprak. Hij trok zich het lot van de jongeren uit de buurt aan en zorgde dat ze ’s avonds het buurthuis in konden, zodat ze zich niet meer hoefde te vervelen op straat. Of buurtvereniging de Zwijgers van Noord: die met pannen soep hun buren aan een maaltijd helpen. En het Steunloket Migranten: zij komen bij veel gezinnen over de vloer, maken huizen duurzaam en helpen om ingewikkelde formulieren in te vullen.

Ik ben trots op deze Leidenaren. Hun verhalen beschrijven de stad waar de Partij van de Arbeid zich voor inzet. Wij bouwen aan een stad waarin iedereen welkom is en waar we naar elkaar omkijken. En met deze Kaderbrief ligt er een goed verhaal voor de komende jaren.

Hulp als het nodig is
We zijn blij met de financiële hulp die Leiden blijft bieden voor mensen die het moeilijk hebben. De inkomensgrens bij stichting leergeld wordt verhoogd naar 130 procent, we zetten de Eerste hulp bij Geldzorgen door en er komt een nieuw armoedebeleid waarbij de belangrijkste opdracht is dat echt alle Leidenaren bekend worden met de hulp die de gemeente kan bieden. Nu bereiken we helaas nog niet iedereen.

Ontwikkeling voor iedereen
Om goed onderwijs aan onze kinderen te bieden, knappen we schoolgebouwen op. Dankzij de extra investeringen kunnen we komende jaren écht beginnen. Verder zijn we blij dat er budget is om de plannen voor een nieuwe en betere bibliotheek uit te werken en is er in deze Kaderbrief goed nieuws voor de buitensport. Er is extra geld voor Sportpark de Mors en nieuwe kleedkamers in Noord én op de Kikkerpolder.

Thuis in je buurt
Verder we zorgen we met deze Kaderbrief dat álle Leidenaren thuis kunnen zijn in hun eigen buurt. Dat iemand als Jacintha nog steeds nageroepen wordt is onbestaanbaar. Met een extra investering in het programma Leiden Inclusief bestrijden we racisme en discriminatie. Daarnaast blijven we wijken vergroenen en opknappen en is er extra geld voor de mentale gezondheid van jongeren en studenten.

De Partij van de Arbeid zal in de commissie verschillende plannen aan de orde stellen en vanavond sta ik bij enkele vast kort stil:

Ingrijpen op de woningmarkt
We blijven aandringen op vaart bij het nieuwe woonbeleid. Vandaag was in het nieuws dat jongeren en stellen samenwonen uitstellen vanwege de situatie op de woningmarkt. Dat is helemaal verkeerd en daarom moeten we beleggers en huisjesmelkers weren van de woningmarkt – met een opkoopverbod en andere maatregelingen. We horen ook klachten over de toename van AirBNB in onze stad, dus zullen we in de commissie voorstellen hierop beter te gaan handhaven.

Meer doen voor de Leidse jeugd
Verder willen we willen in gesprek over de toenemende kosten van de jeugdzorg. Met meer preventie en door in te zetten op beschikkingsvrije jeugdhulp kunnen we doen waar de jeugdzorg voor bedoeld is: kinderen die het keihard nodig hebben, snel helpen. Daarnaast komen we met een voorstel om kansengelijkheid voor kinderen in Leiden te bevorderen. Zodat meer kinderen het maximale uit zichzelf kunnen halen. En we willen in gesprek over meer hangplekken voor jongeren.

Meer doen voor cultuur
We zijn blij dat het college meer geld voor cultuur beschikbaar stelt en de basis op orde brengt. We gaan graag het gesprek over het Cultuurfonds aan. Onze inzet is om dat er méér geld naar makers gaat en minder naar overhead-kosten. We komen daarom met een voorstel voor een extra investering in makers.

Afsluitend,

Leiden is een sociale stad. Dat laat deze Kaderbrief zien en dat laat het verhaal van Keti Koti zien. Voor een sociale stad is vertrouwen in elkaar en vertrouwen in de gemeente nodig. Bijna de helft van de Leidenaren heeft niet gestemd afgelopen gemeenteraadsverkiezingen en volgens mij vinden we allemaal dat daar iets aan móet gebeuren.

Vertrouwen herstellen
Daarom komen we met een voorstel om de komende jaren meer mensen actief te betrekken bij de gemeenteraad. Samen met het mbo en anderen moeten we het gesprek aangaan over de lokale politiek en het vertrouwen verhogen. Zodat de opkomst omhoog gaat bij verkiezingen. Zodat meer mensen de lokale politiek weten te vinden en het vertrouwen stijgt.  Zodat we in Leiden altijd met nog meer mensen aan een mooiere toekomst voor de stad en voor elkaar kunnen werken.”

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome