Over het bezoek aan onze stad

Door Marc Newsome op 17 januari 2022

Wat vindt de gemeente Leiden van toerisme? En hoe gaan we – na corona – om met de groeiende drukte in de stad? Die vragen staan centraal in de nieuwe ‘Visie op bezoekerseconomie’ die de gemeente gemaakt heeft. Het stuk is er gekomen op verzoek van D66 en van de Partij van de Arbeid. Dat was hard nodig: want het groeiende bezoek aan Leiden is goed voor onze economie, maar we moeten er tegelijkertijd ook voor zorgen dat toerisme geen vloek wordt.

Toen ik in 2019, samen met D66, het verzoek deed om de visie op toerisme te gaan maken, wisten we nog niet wat ons te wachten stond. Een paar maanden later brak corona uit en werd alles anders. Ik heb dan ook groot respect voor alle Leidenaren die in hun werk afhankelijk zijn van het bezoek aan de stad. Ik denk aan horecaondernemers, mensen in de cultuur, stagiaires en vele anderen. Laten we hopen op betere tijden!

Bezoek aan onze stad
Leiden kan niet zonder mensen die de stad bezoeken en van de stad genieten. Er zijn ontzettend veel banen van afhankelijk, waaronder heel veel mbo-banen, en van veel van de voorzieningen die onze stad heeft, genieten ook mensen die een dagje op bezoek komen. Er is dus niets mis met het bezoek aan onze stad: ze genieten van Leiden en stimuleren onze economie.

Tegelijkertijd moeten we ook nadenken over de andere kant. In 2019 – nog voor de coronacrisis – hadden veel Leidenaren het gevoel dat het steeds drukker in de stad werd. Steeds meer Leidenaren, dagjesmensen en toeristen maakten gebruik van de binnenstad. Wat moeten we doen tegen de groeiende drukte op straat en de stijgende geluidsoverlast? Wat vinden we van Airbnb?

Daarom wilde de Partij van de Arbeid dat de gemeente, naast de positieve aandacht voor toerisme, ook meer aandacht heeft voor de negatieve gevolgen ervan. Samen met D66 stelde ik voor een visie op toerisme te schrijven. Een manier om de balans tussen wonen, werken en recreëren te bewaken.

Bezoekerseconomie
Die visie is er gekomen en laatst werd die besproken in de gemeenteraad. De Partij van de Arbeid is blij dat we nu een kader in handen hebben over hoe we omgaan met het groeiend bezoek aan onze stad. De keuzes die we maken zijn duidelijk: we gaan verantwoord om met de drukte in de stad. De gemeente kiest voor mensen die willen genieten van de Leidse winkelstraten en van de musea en andere cultuur.

Nadrukkelijk kiest de gemeente niet voor massaal bezoek aan de stad. Bierfietsen worden geweerd, Airbnb wordt aan banden gelegd (collega Tiny Klever besprak in de gemeenteraad onlangs de nieuwe regels) en de inkomsten uit de toeristenbelasting worden verantwoord opnieuw geïnvesteerd. Zo wordt een deel van de toeristenbelasting gebruikt voor de Leidse kunst & cultuur.

Zet in op groep die grootste economische impact heeft
Namens de Partij van de Arbeid deed ik twee voorstellen. Allereerst wil ik graag dat de gemeente veel meer gaat kijken naar de mensen die om Leiden heen wonen. Zij zijn een belangrijke doelgroep voor onze economie. Ik denk aan mensen uit Voorschoten die naar onze bijzonder gezellige zaterdagmarkt komen. Of aan mensen uit de regio die onze winkelstraten opzoeken. Zij hebben de grootste economische impact op onze regio en zijn een slimme groep om op in te zetten.

Bioscopen en zaterdagmarkt ook op bewegwijzering
Daarnaast stelden we voor om op de verwijsborden in de binnenstad ook de economische functies van onze stad te zetten. Nu staan op de zwarte bewegwijzering vooral zaken die te maken hebben met bereikbaarheid, cultuur en de universiteit. De Partij van de Arbeid wil daar graag de bioscopen, zaterdagmarkt en het winkelgebied bij. Een duidelijk signaal voor alle mensen die hun brood verdienen aan de mensen die onze stad bezoeken. Het college gaat nu uitzoeken wat er mogelijk is.

Bewegwijzering in de binnenstad

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome