Over hoe we jongeren op het rechte pad houden

Door Marc Newsome op 31 oktober 2023

Op initiatief van de Partij van de Arbeid kennen we sinds ongeveer vier jaar de zogenaamde stedelijke jeugdaanpak. Daarmee bereiken we twee dingen: Leidse jongeren die dreigen af te glijden bieden we perspectief op een goede toekomst en tegelijkertijd zorgen we voor minder jongerenoverlast en minder jeugdcriminaliteit.

Het is heel belangrijk dat we geld in de stedelijke jeugdaanpak stoppen. Op die manieren helpen we jongeren die anders in de criminaliteit komen en we zijn duidelijk naar bewoners. Die ervaren vaak overlast. Op allerlei manieren: bedreigingen naar mensen die hun hond ’s avonds uitlaten, eieren die door open ramen vliegen en explosies of andere knallen.

Met de aanpak helpen we verschillende groepen: jongeren die zware misdaad plegen, jongeren die kleinere delicten hebben gepleegd, jongeren die een risico lopen om crimineel gedrag te vertonen en overlastgevende jongeren in de wijk. De stedelijke jeugdaanpak gaat over de hele stad, met speciale aandacht voor de KOoi, de Slaaghwijk, de Mors en de Stevenshof.

Extra aandacht voor de Stevenshof
Met name in de Stevenshof moeten we extra opletten. Jongeren bezorgen daar veel overlast voor bewoners, zijn veel op straat te vinden en het is lastig wat de beste strategie is om dit aan te pakken. De gemeente gaat daarom, mede op aandringen van de gemeenteraad, een speciale, intensieve aanpak uitwerken om de jongeren beter perspectief te geven en om de overlast af te laten nemen voor bewoners. Ik hoop dat die speciale aanpak voor de Stevenshof snel van kracht wordt.

In elk geval wordt binnenkort een nieuwe hangplek voor jongeren in de Stevenshof geplaatst. Met die hangplek hebben jongeren een plek om samen te komen. De bedoeling is dat ze dat doen zonder dat anderen, zoals bewoners van de Stevenshof, er last van hebben. In de gemeenteraad hebben we veel en vaak aangedrongen om te zorgen voor een hangplek voor jongeren.

Recent maakte de gemeente bekend op welke plek de hangplek geplaatst zal gaan worden, namelijk in het Stevenspark. Tegelijk met dat bericht hoorde ik dat bewoners van de Stevenshof verrast waren door de plek en liever eerder hierover hadden meegepraat. Om die reden heb ik er bij de gemeente op aangedrongen om het gesprek met de bewoners van de Stevenshof hierover op te zoeken. Zodat bewoners zich gehoord en gezien voelen. Zij wonen in de wijk, dus zij kunnen de gemeente goed vertellen wat zij ervaren in hun eigen wijk.

Grip op online wereld
Om jongeren op het rechte pad te houden en perspectief te bieden en om overlast tegen te gaan, doet de gemeente hartstikke veel. Toch heb ik in de gemeenteraad aangegeven dat we onze jeugdaanpak ook steeds moeten durven vernieuwen. Neem bijvoorbeeld het volgende: de wereld van jongeren speelt zich steeds vaker online af. En ik vraag me af of de gemeente daar al genoeg grip op heeft.

Veel gedrag dat we eerst op straat zagen, verplaatst zich naar de online wereld. En veel criminaliteit die we van jongeren zien in de stad, is online begonnen. Daarom gaat de gemeente, op mijn initiatief, uitzoeken op welke manier jongerenwerkers, team veiligheid en andere professionals van de gemeente meer grip en inzicht kunnen krijgen op de online wereld van jongeren. Zodat we ook online kunnen zorgen dat we jongeren op het rechte pad houden. Binnenkort (voor de zomer) komt de gemeente met de eerste resultaten hierover.

Meer info? Ik blijf graag met je in contact. Heb je vragen of opmerkingen? Laat het me weten. Hier vind je mijn contactgegevens.

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome