🌿🌳 Plan bekend voor verplaatsbaar groen op het Arsenaalplein

Door Marc Newsome op 21 december 2023

In maart wordt gestart met de nieuwe, groene invulling van het Arsenaalplein en daarna wordt het in mei feestelijk geopend. Dat heeft de gemeente bekend gemaakt. Er komen 50 duurzaam gemaakte en verplaatsbare bakken met bloemen, bomen, moestuintjes, bankjes en insectenhotels.

Het Arsenaalplein is al jarenlang een sleetse plek in onze stad: erg versteend en er is weinig groen. Het is daarmee een plein dat al jarenlang een opknapbeurt verdient. Maar vanwege de ontwikkelingen van de naastgelegen Humanities Campus de komende jaren (en de impact daarvan op het Arsenaalplein) kan het plein nog niet definitief opnieuw worden ingericht.

Daarom kwam ik, samen met GroenLinks, met het idee om aan de slag te gaan met verplaatsbaar groen en het plein tijdelijk opnieuw in te richten. Als het plein een definitief nieuwe invulling krijgt, kunnen de bakken daarna op reis door de stad. Om ook andere pleinen en versteende plekken in de stad een tijdelijke, groene invulling te geven. Wat zou het mooi zijn als, na het Arsenaalplein, de Lammermarkt, de Beestenmarkt, het Kooiplein en tal van andere plekken op deze manier tijdelijk vergroend worden.

Van idee naar werkelijkheid
Nadat ons idee een meerderheid in de gemeenteraad haalde, ging de gemeente aan de slag met de realisatie ervan. Er werd een ontwerpwedstrijd uitgeschreven en die werd gewonnen door Bureau Stoep, die samen met sociaal werkbedrijf DZB een mooi plan ontwierp voor het plein.

Het winnende ontwerp bestaat uit vijftig zeshoekige bakken van verschillende hoogtes. Tien bakken krijgen wieltjes en kunnen handmatig door de gebruikers van het plein worden verplaatst, zes bakken krijgen een bankje. De bakken worden 3D-geprint van 100 procent gerecycled kunststof, onder andere afkomstig van Leids afval.

De biodiversiteit op het plein wordt verbeterd door de verschillende soorten inheems groen, insectenhotels en nest- en schuilgelegenheid voor egels en andere kleine dieren. Het bureau werkt samen met DZB, die het beplantingsplan, het planten van het groen en het plaatsen van de bakken voor hun rekening zullen nemen. De huidige speeltoestellen blijven op dezelfde plek staan, het verplaatsbaar groen komt ernaast.

Hieronder de schetsen van het winnende ontwerp. Ik kijk enorm uit naar de realisatie 🌿
Lees meer in het persbericht van de gemeente

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome