Zijn wie je wil zijn – juist tijdens Leiden Pride

Door Marc Newsome op 11 september 2023

Afgelopen week stelden GroenLinks en PvdA vragen in de gemeenteraad over het politieoptreden bij het protest bij Leiden Pride. De politie greep in bij demonstrerende mensen op de Catharinabrug in het centrum. Volgens de demonstranten was het geweld buiten alle perken. De politie sprak in de media van gerechtvaardigd optreden. Omdat zowel bij GroenLinks als bij onze partij verontrustende signalen binnenkwamen over wat er gebeurd was, besloten we samen vragen te stellen.

Tegelijk met onze vragen kwam een aantal mensen die gedemonstreerd hadden, hun verhaal vertellen in de vergadering van de gemeenteraad. Ze vertelden een persoonlijk en daardoor heftig verhaal. De indrukken van de insprekende mensen kwamen hard binnen. Ze vertelden dat ze het politieoptreden niet goed en niet-normaal hadden gevonden. Wat ik in elk geval leerde is dat we in Leiden met elkaar in gesprek moeten over de regels rond demonstreren. Welke regels spreken we af en hoe zorgen we ervoor dat iedereen mag en kan demonstreren?

Maar de insprekende mensen vertelden meer. Ze gaven aan hoe moeilijk het is om queer te zijn in Leiden en in Nederland. Hoe veel queermensen zich buitengesloten voelen en hoe lastig het is om, bijvoorbeeld, de goede zorg tijdig te krijgen. En hoewel ik denk dat veel mensen in de gemeenteraad eigenlijk wel weten hoe lastig het is (helaas nog steeds!) om volledig vrij te zijn in Nederland en in Leiden, toch wist Queer Revolution Leiden ons de spiegel voor te houden. En hoewel we, op veel van wat verteld werd, als gemeenteraad niet direct invloed hebben, heb ik direct na hun verhalen aangegeven dat we met elkaar in gesprek moeten. Dat we naar elkaar moeten luisteren en moeten kijken waar we elkaar kunnen helpen. En dan maakt het niet uit of we dat in Leiden kunnen oplossen of dat de Tweede Kamer dat moet oplossen. Voorop staat dat we allemaal iets kunnen doen om te zorgen dat iedereen zorgeloos en vrij kan leven in Nederland, en daarmee in Leiden.

Binnenkort gaan we hopelijk in gesprek met Queer Revolution Leiden. De uitnodiging is verstuurd. Lees hier een verslag van Omroep Sleutelstad over de raadsvergadering. Meer weten of wil je er iets over kwijt? Neem contact met me op!

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome