Niet onnodig lang vastzitten aan je schulden

Door Esmee van Meer op 15 februari 2023

Een registratie bij het BKR kan je leven nog lang on hold zetten: het kan je belemmeren bij het kopen of huren van een huis bijvoorbeeld. Dankzij vragen die we samen met het CDA stelden, hoef je in Leiden niet meer onnodig lang vast te zitten aan deze schuldenregistratie. Zo kun je na het aflossen van je schulden snel weer echt opnieuw beginnen.

Wanneer je schulden hebt of bepaalde leningen aangaat, wordt dit geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Het BKR houdt bij wie geld leent en wie betalingsachterstanden heeft. Een (negatieve) BKR-registratie kan een lange tijd nadelige gevolgen hebben. De registratie kan je bijvoorbeeld belemmeren om een huis te kopen of huren. Iedereen heeft recht op een tweede kans: het recht om weer met een schone lei te beginnen.

De PvdA is daarom erg blij dat de schriftelijke vragen die we samen met het CDA stelden ertoe hebben geleid dat we ook in Leiden de tijdsduur van de BKR verkorten van vijf jaar naar zes maanden! Dit gebeurt sinds begin 2023 al in grote steden als Amsterdam en Utrecht, maar het was in Leiden nog niet het geval. Door de periode van registratie te verkorten, kunnen inwoners hun leven snel weer oppakken. Het college was het met ons eens dat dit hard nodig is en benoemt bijvoorbeeld dat 87% van de mensen blijvend van hun betalingsproblemen af zijn na een schuldregeling. Bovendien worden wettelijke schuldregelingen (WSNP) zes maanden na afloop ook verwijderd uit het “Insolventieregister” (een register met gegevens van o.a. faillissementen, betalingsachterstanden en schuldsaneringen). Het is dus niet meer dan logisch dat ook de registratie bij het BKR er na zes maanden uit kan.

Naast het feit dat de BKR nu wordt verkort, kwam er ook vanuit de landelijke politiek goed nieuws: de Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen gaat namelijk de duur van schuldhulpverleningstrajecten bij gemeenten verkorten tot anderhalf jaar. Hoewel het nog niet bekend is wanneer dit ingaat, is het één van de stappen die nodig zijn om ervoor te zorgen dat mensen niet onnodig lang vast zitten aan schulden. Het is dus een maatregel die erg welkom is. Mensen lopen vaak te lang door met schulden voordat ze hulp zoeken, daarna duurt het dus nog drie jaar voordat zij een schuldhulptraject hebben doorlopen en weer vooruit kunnen kijken: het verkorten van het schuldhulptraject is dus hard nodig. Ondertussen kijken we als PvdA goed mee naar hoe in Leiden mensen zo snel en goed mogelijk worden geholpen bij schulden en hoe we als gemeente mensen met schulden eerder in beeld kunnen krijgen.

Lees hier de vragen en de beantwoording1 of klik hier2 voor het artikel in Leidsch Dagblad.

1. Volledige link: https://leiden.parlaeus.nl/user/questions/action=answerdoc/gd=28083/20230106_SV_CDA_Van_der_Veer_en_PvdA_Van_Meer_over_een_schone_lei_voor_Leidenaren_die_uit_de_schulden_zijn.pdf
  2. Volledige link: https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20230106_57878689?utm
Esmee van Meer

Mijn naam is Esmee van Meer. Ik ben geboren in de Flevopolder en woon sinds 2014 in Leiden. In mijn ogen verdient iedereen een goede basis en mogen de opleiding van je ouders, de buurt waar je bent geboren of wie je bent niet bepalen hoe groot je kansen zijn om je plek te vinden