Resultaat! ✅ Aanpak seksueel grensoverschrijdend gedrag en straatintimidatie gepresenteerd

Door Marc Newsome op 30 januari 2024

Eind vorig jaar heeft de gemeente het plan ‘Wensen en Grenzen in Leiden’ vastgesteld. Een plan dat de Leidse aanpak van seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld beschrijft. De Partij van de Arbeid is blij met het plan. Het is een mooi resultaat, waar we jarenlang, vaak samen met de VVD en Studenten voor Leiden, aandacht voor hebben gevraagd.

Want een ongepaste grap maken, een seksueel getinte opmerking en iemand aanraken of achterna lopen is niet oké. Veel Leidenaren voelen zich daardoor niet veilig in hun eigen stad. En het kan overal voorkomen: thuis, op straat, tijdens het uitgaan of op het werk.

22% van de vrouwen en 6% van de mannen heeft ooit seksueel geweld meegemaakt.

22% van de vrouwen en 6% van de mannen heeft ooit seksueel geweld meegemaakt. En ruim 50% van de vrouwen en bijna 20% van de mannen heeft te maken gehad met ongewenste aanrakingen en zoenen. Groepen zoals mensen uit de regenbooggemeenschap maken het vaker dan gemiddeld mee. Dat blijkt uit onderzoek van Rutgers en het laat zien waarom het terecht is dat de gemeente nu het actieplan heeft gepresenteerd.

Daar hebben we, samen met de VVD en later met Studenten voor Leiden, jarenlang aandacht voor gevraagd. Want lange tijd vond de gemeente dat er geen aanleiding was en dat de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) genoeg mogelijkheden bood om op te treden tegen straatintimidatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag. Wij vonden dat de gemeente duidelijk de norm moet stellen en actief moet communiceren dat straatintimidatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag absoluut ongewenst zijn. Dat – en de concrete aanpak hiervan – staat nu beschreven in de aanpak ‘Wensen en grenzen in Leiden’. Ik ben dan ook blij dat de Partij van de Arbeid het thema, samen met de andere partijen, op de kaart heeft kunnen zetten.

Wat er concreet gaat gebeuren of al gebeurd is:

• Alle boa’s zijn getraind in het herkennen van straatintimidatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag
  • De gemeente voert een campagne. De ‘Ben je oké’-campagne maakt ongewenst seksueel gedrag in het nachtleven bespreekbaar en geeft tips aan omstanders hoe te handelen als ze dit zien gebeuren.
  • Leiden is deelnemer van het programma ‘Veilige steden’, waarmee de gemeente jaarlijks € 30.000 euro krijgt om de veiligheid van vrouwen en meisjes in de stad te bevorderen. Met het tekenen van de intentieverklaring spreekt de gemeente af zich in te zetten om de veiligheid en weerbaarheid van vrouwen en meisjes verder te bevorderen, zodat (seksuele) straatintimidatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag tegen vrouwen en meisjes afnemen en vrouwen en meisjes zich gesteund, veilig en weerbaar voelen in de openbare ruimte en tijdens het uitgaan.
  • De gemeente gaat beter zelf de cijfers in kaart brengen. Dat betekent dat we, bijvoorbeeld, via stadsenquêtes meer gaan vragen of Leidenaren te maken hebben gehad met seksueel grensoverschrijdend gedrag en straatintimidatie.
  • Via het actieplan studentenwelzijn werken de universiteit, het mbo, de hogeschool en de gemeente samen om onder alle studenten het onderwerp bespreekbaar te maken en bewustwording te creëren.

Het complete plan van aanpak is te lezen via deze link: Wensen en Grenzen in Leiden. Leidse aanpak tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld 2023-2026 (parlaeus.nl)

Wil je meer weten over dit onderwerp? Of wil je iets anders kwijt? Neem contact op met woordvoerder: Marc Newsome – PvdA Leiden

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome