Sneller perspectief voor jongeren in schulden?

Door Esmee van Meer op 17 februari 2024

In Arnhem wordt de “Maatschappelijke diensttijd” (MDT) ingezet als manier om jongeren zonder inkomen te helpen bij het aflossen van schulden. Het programma biedt jongeren de mogelijkheid om door middel van maatschappelijke activiteiten hun schulden af te lossen, en heeft daarbij ook positieve effecten op andere beleidsambities zoals het vergroten van jongerenparticipatie, het tegengaan van eenzaamheid en jeugdwerkloosheid, het versterken van vrijwilligerswerk en het vergroten van de sociale cohesie. Samen met Joanne Sloof van CDA Leiden heeft Esmee daarom het college gevraagd of dit ook in Leiden een optie is.

Volgens onderzoek bleek de aanpak van MDT in Arnhem financiële zelfredzaamheid, mentaal welzijn en maatschappelijke participatie van jongeren te verbeteren. Ook zou het de gemeente duizenden euro’s per jongere besparen. Naar aanleiding van het artikel hebben Esmee en Joanne daarom schriftelijke vragen gesteld aan het college. Zij zijn benieuwd naar de reactie van het college op het artikel en vragen naar de ervaringen en resultaten van het huidige MDT-programma in Leiden, dat momenteel wordt ingevuld door Studio Moio.

Verder delen zij de mening dat het MDT-programma voor schuldsanering, zoals toegepast in Arnhem, mogelijk kan bijdragen aan een effectieve aanpak van schuldenproblematiek onder jongeren in Leiden. Daarom stellen zij voor om in gesprek te gaan met de gemeente Arnhem en te bekijken of hun aanpak ook geschikt is voor Leiden.

Tot slot vragen Joanne en Esmee of het college bereid is te onderzoeken of de MDT geschikt is voor het initiatief “Wahallab”, dat zich richt op kinderen en jongeren die niet passen in het reguliere of speciaal onderwijs. Het initiatief staat nu nog in de kinderschoenen, maar wellicht is de MDT een geschikt instrument om het initiatief verder te helpen.

Als PvdA-fractie zijn we benieuwd naar de vraag of het MDT jongeren kan helpen om sneller perspectief te krijgen op een leven zonder zorgen en of dit een goed instrument zou kunnen zijn in de aanpak van schulden onder jongeren. We wachten de antwoorden van het college verder af.

Lees hier de vragen die Esmee samen met CDA stelde.

Esmee van Meer

Mijn naam is Esmee van Meer. Ik ben geboren in de Flevopolder en woon sinds 2014 in Leiden. In mijn ogen verdient iedereen een goede basis en mogen de opleiding van je ouders, de buurt waar je bent geboren of wie je bent niet bepalen hoe groot je kansen zijn om je plek te vinden

Meer over Esmee van Meer