Spreek je uit over het nieuwe armoedebeleid!

Door Esmee van Meer op 2 augustus 2023

Ongeveer veertien procent van de Leidenaren heeft te maken met een laag inkomen. Geldproblemen hebben invloed op je hele leven: je kan niet vanzelfsprekend meedoen aan cultuur, sport of school en ervaart ook nog enorme stress en vaak zelfs gezondheidsproblemen. Wethouder Abdelhaq Jermoumi heeft een nieuw beleidsplan vastgesteld waarop inwoners en organisaties kunnen reageren.

Het beleidsplan heet “Samen Sterker”, je vindt het via deze link. Het plan is geschreven aan de hand van de uitkomsten van een onderzoek van het Nibud. Daarin is onderzocht hoe gebruik wordt gemaakt van de beschikbare regelingen. Uit dat onderzoek bleek dat er zeker veel regelingen zijn voor mensen die dat nodig hebben, maar dat de beschikbare hulp nog niet door iedereen wordt gevonden en dat een paar specifieke groepen buiten de boot viel. De gemeente wil zich daarom meer inzetten om het gebruik van de regelingen te vergroten en doet ook aanpassingen aan de regelingen om de groepen die buiten de boot lijken te vallen ook tegemoet te komen.

Wethouder Jermoumi zegt over het plan: “Om mensen in moeilijke situaties te helpen en ervoor te zorgen dat ze actief kunnen deelnemen aan de samenleving moeten we ongelijk investeren om gelijke kansen te bieden. Gemiddeld zitten er in iedere Leidse schoolklas 3 leerlingen die opgroeien in armoede! Door kosten voor school, sport, cultuur of alledaagse zaken te vergoeden, investeren we in kinderen en jongeren die in armoede leven. Dit doen we met behulp van onze partners in de stad, die daar een belangrijke rol in spelen. Ook vergroten we de rol van scholen, omdat zij dicht bij het kind staan. Op deze manier hopen we te voorkomen dat armoede van generatie op generatie wordt doorgegeven in een familie.”

Reageren op het beleidsplan?
Je vindt het beleidsplan via deze link: Samen Sterker (leiden.nl). Lees je het beleidsplan liever op papier? Het beleidsplan Samen Sterker (Armoedebeleid 2024-2026) is van donderdag 6 juli 2023 tot en met donderdag 31 augustus 2023 in te zien in het Stadskantoor, Bargelaan 190, maandag t/m vrijdag 9.00-17.00 uur. Als inwoner of organisatie van Leiden kun je nu dus reageren op het plan, bijvoorbeeld als je iets mist of als je het idee hebt dat er iets beter kan. Dat heet “een zienswijze indienen”. Dat kan bijvoorbeeld digitaal via www.leiden.nl/inspraak . Via die link lees je ook hoe je op andere manieren kan reageren op het beleidsplan.

Schriftelijke reacties mogen gestuurd worden aan:
Het College van B en W
postbus 9100
2300 PC  Leiden.

Bellen kan met het Klant Contact Centrum, maandag t/m vrijdag 9.00-17.00 uur, tel. 14071 (Leiden, keuze 4)

Wat gebeurt er na de inspraak?

Leidenaren kunnen nu dus reageren op het beleidsplan. De reacties verwerkt het college vervolgens en reageert op de inzendingen. In november komen er insprekers naar de commissievergadering, zodat raadsleden nog beter horen wat mensen van het beleidsplan vinden. In december bespreekt de gemeenteraad het plan en kunnen nog aanpassingen worden gemaakt en voorstellen worden gedaan. In 2024 gaat het plan vervolgens van start.

Een eerste reactie van raadslid Esmee van Meer: “Geldproblemen zorgen ook weer voor veel stress, waardoor je door de bomen het bos niet meer kan zien. Het is bovendien moeilijk om hulp te zoeken, zeker als je dat nog niet eerder hebt hoeven doen. Als PvdA vinden we het belangrijk dat de gemeente mensen daarom samen met de maatschappelijke organisaties in de stad zelf actief mensen benadert en hen helpt vanuit vertrouwen, niet vanuit wantrouwen.

Dit beleidsplan kan daarvoor een mooie nieuwe stap zijn, maar we staan zeker open voor ideeën en opmerkingen vanuit de stad: in de gemeenteraad kunnen we voorstellen doen en in discussie gaan en zo wordt het nieuwe beleidsplan alleen maar beter.”

Vind je het daarnaast ook leuk om mee te denken hoe we als PvdA meer kunnen doen voor mensen met geldproblemen? Wil je wel je verhaal kwijt maar dien je liever niet een zienswijze in bij de gemeente? Mail dan Esmee van Meer of stuur haar een berichtje.

Esmee van Meer

Mijn naam is Esmee van Meer. Ik ben geboren in de Flevopolder en woon sinds 2014 in Leiden. In mijn ogen verdient iedereen een goede basis en mogen de opleiding van je ouders, de buurt waar je bent geboren of wie je bent niet bepalen hoe groot je kansen zijn om je plek te vinden

Meer over Esmee van Meer