Elke dag niet op school, is er één teveel

Door Suzanne van der Jagt op 17 september 2021

Afgelopen dinsdag werd bekend dat de coronamaatregelen in het onderwijs worden versoepeld. Een klas hoeft niet meer in quarantaine als een kind uit de klas besmet is met het coronavirus. Het kabinet volgt daarmee het advies van het OMT.

Dat is goed nieuws voor de kinderen in ons land. School is dé plek waar kinderen zich ontwikkelen. Waar ze vrienden maken en vaardigheden aanleren. En op dit moment is elk uur op school nodig om de ontstane (onderwijs)achterstanden in te lopen. Tenminste één basisschool in Leiden geeft aan dat ouders er vanuit kunnen gaan dat een klas in quarantaine gaat als een kind corona heeft. Daarmee wijkt de school af van het OMT-advies en de coronamaatregelen van het kabinet.

Omdat de PvdA deze situatie onwenselijk vindt voor kinderen hebben we hierover vragen gesteld aan het college. Vindt het college het – net als de PvdA – verstandig om het advies van het OMT te volgen? Heeft het college zicht op de werkwijze van de Leidse scholen in dit soort situaties? En ziet het college hierin een rol weggelegd voor zichzelf, aangezien het de brede ontwikkeling van kinderen raakt?

Het college is van mening dat het advies van het OMT moet worden aangehouden. Zij heeft nog geen signalen ontvangen over scholen die van plan zijn om af te wijken van de maatregelen. Wel gaat zij graag het gesprek aan met scholen waarover zij signalen ontvangt. Wij zijn blij met de reactie en toezegging van het college. Op deze manier stimuleren we dat kinderen naar school kunnen blijven gaan. Elke dag niet op school, is er namelijk één teveel.

Suzanne van der Jagt

Ik zie in Leiden een mooie stad, met veel kansen en schoonheid, maar waar dit nog niet voor iedereen geldt. Met name voor jongeren en kinderen wil ik mij hard maken voor hun toekomst. Zij verdienen goed onderwijs, op elk vlak dat ze dat maar nodig hebben, en mooie kansen voor later. Denk daarbij aan

Meer over Suzanne van der Jagt