Meer Leidenaren in armoede helpen

Door Esmee van Meer op 4 februari 2024

Niet slechts één rekening die je niet kan betalen, maar een gevoel van constante stress en schaamte. Bij de raadsvergadering van 1 februari 2024 is het armoedebeleidsplan aangenomen. Dit is een belangrijke stap om ervoor te zorgen dat niemand in onze stad aan zijn lot wordt overgelaten en dat we meer mensen in Leiden in armoede bereiken met de hulp die ze nodig hebben.

Het beleidsplan van onze wethouder Abdelhaq Jermoumi kreeg unanieme steun van de gemeenteraad. In Leiden investeren we daardoor aanzienlijk in onze inwoners de komende jaren, zelfs in financieel uitdagende tijden. Zo investeren we €420.000 extra in ons armoedebeleid. Daardoor kunnen we in Leiden meer volwassenen en kinderen te ondersteunen.  Via het Volwassenfonds Sport en Cultuur zorgen we ervoor dat Leidenaren mee kunnen doen met sport en culturele activiteiten kunnen bezoeken. Kinderen kunnen mee op schoolreisje, ook als hun ouders dat niet kunnen betalen, via het Jeugdeducatiefonds. En omdat de inkomensgrens voor Stichting Leergeld wordt verhoogd, kunnen meer kinderen een aanvraag voor schoolspullen doen.

Eenvoudiger
Het is cruciaal dat iedereen in onze stad die recht heeft op hulp, die ook makkelijk weet te vinden. We zijn blij met de eerdere toezegging van de wethouder om de website toegankelijker te maken. Daarnaast gaat de gemeente door ons voorstel samen met GroenLinks, D66 en de SP op zoek naar manieren om bedragen waar mensen recht op hebben automatisch uit te betalen, zodat Leidenaren met minder administratieve rompslomp te maken krijgen. Want steeds opnieuw formulieren invullen en dan ook nog bang zijn dat je iets verkeerd invult, daar krijg je alleen maar meer stress van.

Meer mensen bereiken
We juichen het toe dat de gemeente zich meer gaat inzetten om mensen in Leiden te bereiken. We zijn nieuwsgierig naar de manieren waarop de gemeente zichtbaarder wordt in de wijken en proactief mensen benadert, en kijken uit naar het Uitvoeringsplan dat hier dieper op ingaat. Daarnaast is een voorstel van ons aangenomen waardoor we de beschikbare hulp ook meer communiceren in andere talen. Zij vormen namelijk een grote doelgroep voor het armoedebeleid. Ook gaven maatschappelijke organisaties in gesprekken aan dat zij soms moeite hebben om mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn goed te kunnen helpen. Door ons voorstel gaat de gemeente daarmee aan de slag. Ook waren we mede-indiener van de motie van de ChristenUnie om geloofsgemeenschappen te betrekken bij de uitvoering.

Mensen met ervaring praten en denken mee
Als je weet hoe het is om geldproblemen te hebben, begrijp je ook goed wat je nodig hebt. Daarom dienden we samen met de SP en de Partij voor de Dieren een motie in om een panel van ervaringsdeskundigen op te zetten, dat vooraf meedenkt over nieuw beleid.  Dit voorkomt onduidelijkheid en draagt ook bij aan beter beleid met meer draagvlak.

Armoede mag nooit als normaal worden beschouwd, en opgroeien in armoede kan een leven lang impact hebben. We zijn trots dat dit college zich inzet voor gelijke kansen vanaf het begin, met aandacht voor kansengelijkheid, een visie op gelijke kansen, een plan om armoede te bestrijden, inzet voor goed onderwijs en een breed pakket om onze stad vooruit te helpen. Samen werken we aan een Leiden waar iedereen gelijke kansen heeft.

Esmee van Meer

Mijn naam is Esmee van Meer. Ik ben geboren in de Flevopolder en woon sinds 2014 in Leiden. In mijn ogen verdient iedereen een goede basis en mogen de opleiding van je ouders, de buurt waar je bent geboren of wie je bent niet bepalen hoe groot je kansen zijn om je plek te vinden

Meer over Esmee van Meer