Onze inzet voor de Leidse cultuursector

Door Marc Newsome op 30 juni 2020

De coronacrisis raakt de Leidse culturele sector ongenadig hard: de sluiting van de podia, bibliotheek, musea en erfgoedlocaties en de beperkingen van de anderhalve metersamenleving resulteren eind 2020 in een tekort van 2,5 miljoen euro. Er is nauwelijks aanbod van culturele activiteiten voor de Leidenaren en makers, publieksmedewerkers, toeleveranciers, organisatoren en vele anderen moeten vrezen voor datgene wat zij het liefste doen: Leiden mooier, leuker en beter maken.

In dit artikel praat ik je bij over de culturele sector in Leiden en de maatregelen die we nemen om de Leidse cultuur door de crisis te loodsen en te zorgen dat de sector uiteindelijk weer uitbundig kan bloeien, zodra de coronacrisis over is. Met een crisis als deze kan de gemeente Leiden dat niet alleen. Daar hebben we de hulp van de Tweede Kamer en de minister van cultuur keihard bij nodig. Vandaar dat ik begin bij de situatie in Den Haag.

Den Haag

Op de dag dat de minister van cultuur, Ingrid van Engelshoven, met de Tweede Kamer in debat ging over het cultuurbeleid voor de komende vier jaar maakten tientallen kunstenaars bij de ingang van ons parlement de gevolgen van de crisis duidelijk.

Bij de ingang van ons parlement was een grote ‘rode loper’ neergelegd van posters van geannuleerde voorstellingen en tentoonstellingen. In de Tweede Kamer deed Lodewijk Asscher samen met andere partijen een klemmende oproep aan de minister: #reddecultuur en richt een ambitieus noodfonds voor de cultuur op. Er komt namelijk ‘een onheilspellende golf van faillissementen en ontslagen aan’, zei hij. Als we nu niets doen ‘smelt een economische sector met 350.000 banen weg voor onze ogen’.

Makers en culturele ondernemers leven nu vaak met een krappe beurs. Als er geen steun van de minister komt, wordt het alleen maar erger. Dan kunnen ze geen schoenen voor hun kinderen meer kopen. Ik ben er trots op dat de Partij van de Arbeid landelijk strijd voor de belangen van onze cultuursector. Cultuur is namelijk van vitaal belang voor ons land.

Leiden

Samen met GroenLinks, D66 en het CDA stelden we half mei vragen aan het college over de manier waarop de coronacrisis de Leidse cultuursector treft. De wethouder cultuur antwoordde dat ze in contact staat met alle culturele instellingen en organisaties in de stad. Per organisatie wordt de financiële schade inzichtelijk gemaakt. Voor organisaties die dat willen is de huurt opgeschort en subsidies worden eerder uitgekeerd an gepland. Frustrerend is dat de financiële mogelijkheden van de gemeente beperkt zijn. Den Haag heeft geld toegezegd, maar pas in het najaar wordt duidelijk of dat voldoende is. Het is bovendien pijnlijk dat veel mensen en organisaties in de culturele sector nog een paar maanden in onzekerheid moeten zitten.

Bij de bespreking van de kadernota (september) en de begroting (medio oktober) zal de Partij van de Arbeid beoordelen of de Leidse cultuursector genoeg geholpen is of dat we vinden dat er meer gedaan moet worden.

Eind mei presenteerde we samen met D66 en vier andere partijen het pamflet De Leidse Zomer. Daarin beschrijven we dat we kansen zien om tijdens de zomer ruimte maken voor kleinschalige en tijdelijke initiatieven. Op die manier kunnen Leidenaren iets doen en beleven in hun eigen stad en kunnen ondernemers en organisaties in onze stad hun inkomsten vergroten. Veel Leidenaren gaan nu niet met vakantie, maar willen wel op een verantwoorde manier op pad kunnen in de stad. Daarom willen we creatieve ideeën uit de stad voor veilige activiteiten aanmoedigen.

Vanaf 10 juli gaat een tijdelijke pop-up van kunst, ondernemers, retail en cultuur open in het Leidse Pesthuis. De Buurt 1.5 is dé zomerse hotspot waar door de coronacrisis getroffen ondernemers, makers en creatieven een hoofdrol krijgen!

Cultuurnota

Wat ons betreft blijven de ambities van de cultuurnota overeind staan. Begin van dit jaar stelden we de cultuurnota op en spraken we af om meer te investeren in cultuur. De coronacrisis laat zien hoe belangrijk cultuur voor ons is. We willen dansen op een festival, boeken bij de bieb lenen om in weg te dromen en lachen of huilen als we in het theater zitten. We willen met onze kinderen of met vrienden naar het museum toe.

Cultuur is van de héle stad en is in alle verschijningsvormen iets waar de héle stad bij betrokken moet zijn. Daarom wil de Partij van de Arbeid dat de bibliotheek in het centrum én in de wijken te vinden is. Daarom investeren we in cultuureducatie bij kinderen en jongeren. En daarom worden culturele organisaties gevraagd om een programmering te maken die inclusief is en alle Leidenaren aanspreekt. Omdat cultuur van grote waarde voor ons is!

Wil je meer weten? Laat het me weten. Hier vind je mijn contactgegevens.

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome