Ruimte voor de voetganger

Door Marc Newsome op 17 oktober 2021

Als derde stad in Nederland heeft Leiden een voetgangersbeleid! De gemeenteraad stemde er onlangs mee in. Goed nieuws, vinden we, want op die manier wordt het fijner en veiliger om door de stad te wandelen en te lopen. Een verbetering voor ons allemaal!

Want iedereen loopt dagelijks: van huis naar je fiets of auto, naar een winkel of naar de kroeg of die ene lunchwandeling door het Singelpark. Met het nieuwe voetgangersbeleid kan de gemeente zorgen dat we onze stad in snel tempo vriendelijker voor voetgangers kunnen maken. Met meer rustplekken en bankjes en door de zebrapaden overzichtelijker te maken, bijvoorbeeld. In het bijzonder is het nieuwe voetgangersbeleid een vooruitgang voor veel kwetsbare verkeersdeelnemers. Denk aan mensen die slecht ter been zijn, oudere mensen en mensen met kinderen en kinderwagens.

Terughoudend met shared space
Op ons verzoek is de gemeente in het nieuwe voetgangersbeleid terughoudend met spared space. Dat zijn pleinen waar geen of nauwelijks verkeersregels gelden. Op dit moment hebben we er twee in de stad: het stationsplein (centrumzijde) en het kruispunt waar ’t Gangetje, Korevaarstraat en Breestraat uitkomen. Bij shared space lopen, fietsen en rijden alle soorten verkeersdeelnemers dwars door elkaar.

Dat zorgt voor een hoop stress, met name bij de kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals oudere mensen. Daarom stelden we voor om áls de gemeente bij een herinrichting voor shared space kiest, dat de gemeente dat dan eerst beargumenteerd voorlegt aan de gemeenteraad. Zo zorgen we ervoor dat niet automatisch voor shared space wordt gekozen en de gemeenteraad goed betrokken is.

Het hele voetgangersbeleid is hier te lezen

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome