Samen sterker tegen armoede – het armoedebeleidsplan

Door Esmee van Meer op 19 januari 2024

Wanneer je in armoede leeft, gaat het niet meer over een keer je rekening niet kunnen betalen, maar constante schaamte, angst dat je misschien je huis wordt uitgezet en zorgen over hoe je de maand of zelfs de week doorkomt. Je hebt constant het gevoel dat je klem zit. In de commissievergadering van de gemeenteraad bespraken we het armoedebeleidsplan “Samen sterker”.

Hoewel we liever zouden zien dat er landelijk meer wordt gedaan om te voorkomen dat mensen in armoede belanden en daar ook de meeste invloed ligt, zijn we er trots op dat we in Leiden hard inzetten op het bestrijden van armoede. Geldzorgen en de stress die erbij komen hebben invloed op alle aspecten in je leven. En dan heb je het nog niet eens gehad over de invloed die het heeft op kinderen die opgroeien in armoede, zij nemen dit vaak hun hele leven mee.

De ambities uit het plan zijn voor ons de kern van wat we moeten doen, zoals ondersteuning eenvoudiger beschikbaar maken, maatwerk verlenen, goed samenwerken met organisaties in de stad en het tegengaan van intergenerationele armoede. Ook in financieel uitdagende tijden, investeren we in Leiden juist flink in onze inwoners die het het moeilijkst hebben:

• In dit armoedebeleid investeren we in 2025 en 2026 €420.000;
  • We gaan door met het Volwassenfonds Sport en Cultuur, dat volwassenen met een laag inkomen helpt om mee te doen aan sport en culturele activiteiten zoals fitness, zwemles en voetbal
  • We zetten door met Jeugdeducatiefonds, een fonds dat zich richt op het ondersteunen van kinderen uit gezinnen met een laag inkomen bij hun onderwijs
  • En we vergroten van de groep mensen die gebruik kan maken van de hulp van Stichting Leergeld. De stichting helpt kinderen mee te doen aan school, sport, cultuur en welzijn. Dit betekent dat ze bijvoorbeeld een fiets, mobiel, laptop of schoolspullen kunnen verstrekken.

Daar zijn we trots op. Onze wethouder zet zich er keihard voor in om mensen in moeilijke tijden te helpen. De afgelopen maanden heb ik veel organisaties gesproken en in al die gesprekken hoorde ik terug dat het contact met de gemeente goed is en dat is belangrijk of bijna essentieel voor het armoedebeleid.

Met dit beleidsplan staat er een goede basis. Voor het Uitvoeringsplan dat volgt, vinden we een aantal zaken belangrijk om nog verder uit te werken:

Verbeter de communicatie op de website
Als het gaat om vereenvoudigen is het cruciaal om de communicatie toegankelijker te maken. Hoewel er al acties zijn ondernomen, bijvoorbeeld na onze motie tijdens de begrotingsbehandeling in 2022, valt op dat de website nog verbeterd kan worden. De huidige opzet met tegels van de regelingen maakt het nog best moeilijk om de goede informatie te vinden. Bij een vernieuwing van de website roepen we het college op om de beschikbare hulp duidelijker te presenteren, zodat bezoekers gemakkelijk de juiste informatie kunnen vinden.

Vereenvoudig de regelingen
We vinden het belangrijk dat de uitbetaling van regelingen meer “geautomatiseerd” wordt. Als je recht hebt op ondersteuning, is het belangrijk dat we ons als gemeente zoveel mogelijk inzetten om dit eenvoudiger bij mensen te krijgen. Het is namelijk erg vervelend als je keer op keer een nieuwe aanvraag moet doen en documenten moet aanleveren om aanvragen te doen; zeker als je dagelijks al veel stress ervaart.

Inzet voor anderstaligen
Een belangrijke doelgroep voor armoedebeleid zijn mensen die de Nederlandse taal niet beheersen. Hoewel het goed is dat we als gemeente sterk samenwerken met organisaties in de stad, is het voor kleinere vrijwilligersorganisaties uitdagend om dienstverlening voor anderstaligen effectief te organiseren. We doen daarom de volgende oproepen:

• Schuw als gemeente niet om informatie ook in andere talen beschikbaar te maken;
  • Bied als gemeente concrete ondersteuning aan organisaties, zoals informatieve pakketten, voorlichting, of ga de samenwerking aan met het Leids Steunloket Migranten om deze organisaties te ondersteunen

Ga in gesprek met mensen met ervaringskennis
We vroegen er al eerder aandacht voor, maar na het inspirerende verhaal van Tim ’s Jongers vorig voorjaar, willen we ervaringskennis meer integreren in ons beleid. Begrippen als armoede en eenzaamheid zijn niet neutraal en ervaringen beïnvloeden hoe regels worden ervaren. We zien graag een groep van mensen met ervaring (een “Reflectiepanel” noemen we het), zoals mensen met geldproblemen of uit de bijstand, die vooraf meedenken bij nieuwe regelingen, beleidsaanpassingen, en het opstellen van het Uitvoeringsplan. Hoewel de gemeente al stappen heeft genomen om inwoners te betrekken bij beleid, vinden we het belangrijk om dat structureel zo te doen en ook voordat nieuw beleid wordt vastgesteld. Dit bevordert duidelijkheid, betrokkenheid, draagvlak en vertrouwen in de overheid.

De uiteindelijke bespreking over de voorstellen die partijen hebben gedaan is bij de gemeenteraad op 1 februari.

Esmee van Meer

Mijn naam is Esmee van Meer. Ik ben geboren in de Flevopolder en woon sinds 2014 in Leiden. In mijn ogen verdient iedereen een goede basis en mogen de opleiding van je ouders, de buurt waar je bent geboren of wie je bent niet bepalen hoe groot je kansen zijn om je plek te vinden

Meer over Esmee van Meer