Werkgroep Zorg

22 januari 2019, van 20:00 tot 22:00, Fractiekamer, Stadhuis

Op dinsdagavond 22 januari is er een werkgroep Zorg waarin we meedenken met onze (duo)-raadsleden Suzanne en Martijn over de stukken die zij op 31 januari moeten bespreken:

De aanpak van huiselijk geweld is een complexe opgave. Gemeenten hebben hierin de regierol voor wat betreft het sociale domein. Deze rol wordt onder andere inhoud gegeven door het opstellen van deze regiovisie. De ambitie is om huiselijk geweld waar mogelijk te voorkomen of zo vroeg mogelijk te signaleren en hier adequaat op te reageren. De aanpak is gericht op het zo snel mogelijk en duurzaam stoppen van het geweld, schade te beperken en het herstel te bevorderen. De regiovisie is opgesteld om samen met de partijen in Hollands Midden die hierin een rol hebben, ambitie en doelen te bepalen die richting geven aan ons handelen in de komende jaren.

Zowel in de WMO als de Jeugdwet en de Participatiewet is opgenomen dat inwoners betrokken worden bij beleidsontwikkeling. Bij de integrale aanpak in het sociaal domein past ook  integrale beleidsadvisering. De Adviesraad WMO/Jeugd  is gevraagd om de rol die zij informeel al op zich had genomen na de opheffing van de Adviesraad Werk en Inkomen ook formeel te gaan vervullen en zich door te ontwikkelen naar een Adviesraad Sociaal Domein. De voorliggende Verordening cliëntenparticipatie sociaal domein creëert de wettelijke grondslag voor de oprichting van de Adviesraad.