Steun voor buurtontmoetingsplek in de Fortuynwijk

Door Martijn Otten op 17 november 2021

Afgelopen donderdag heeft de gemeenteraad ingestemd met een PvdA-voorstel om een buurtontmoetingsplek (BOP) in de Fortuynwijk te realiseren. Het Huis van de Buurt in Zuidwest ligt op de Boshuizerlaan en dat is erg ver lopen vanaf bewoners die rondom de Kennedylaan wonen. Zowel vanuit bewoners als vanuit de welzijnsorganisaties kreeg de PvdA signalen dat er daarom behoefte is aan een extra plek in de Fortuynwijk waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.

‘De PvdA wil dat iedereen zich thuis voelt in zijn of haar buurt’, aldus raadslid Martijn Otten. ‘Een belangrijk vereiste voor een fijne buurt, is een plek waar je mensen kunt ontmoeten en activiteiten kunt organiseren. In de Herenstraat is Fransje Barnard en haar ‘BOP’ een begrip. En ook in andere wijken zien we meer van deze plekken ontstaan. De Fortuynwijk ontbrak hierbij nog en daarom hebben we samen met GroenLinks, de VVD, Partij Sleutelstad en Leiden Participeert voorgesteld om ook daar een ontmoetingsplek te realiseren.’

‘Tijdens corona hebben we allemaal onze buurt nóg beter leren kennen. Ik wandel nu vaak ’s ochtends een rondje langs de Stevenshofmolen en ook in de Stevenshof heeft welzijnspartij BUZZ recent een BOP geopend om mensen op een laagdrempelige manier samen te brengen. Als mensen zich thuis voelen in hun buurt, doen ze ook een stapje extra om anderen in de buurt te helpen. Juist in deze coronatijd heb ik tal van prachtige voorbeelden gezien van Leidenaren die zich vrijwillig inzetten voor een ander. Dan helpt het om een locatie te hebben waar je altijd even naar binnen kunt lopen.’

‘Juist in de Fortuynwijk, waar 32,8% van de bewoners 65+ is, is er veel behoefte aan een goede ontmoetingsplek. Om een goede plek te vinden, willen we vooral slim kijken naar locaties waar veel mensen langskomen en die multifunctioneel gebruikt kunnen worden, zoals een speeltuingebouw of een pand bij de winkels op de Kennedylaan.’

Martijn Otten

Ik ben Martijn, geboren en getogen Leiûhnaar. Ik heb op veel mooie plekken in de stad gewoond en woon nu met veel plezier in de Stevenshof. Maar je ziet ook dat het steeds moeilijker wordt om nog ergens in onze stad betaalbaar te kunnen wonen. Vrienden van mij zijn hun halve maandsalaris kwijt aan huur.

Meer over Martijn Otten